www.odditycentral.com, www.sport.cz, random-times.com
Světový unikát
Zajít si na jakoukoliv sportovní událost a sledovat hru oblíbených týmů naživo, namísto toho, abyste ji sledovali z domova, má své výhody. Jste přímo v epicentru dění, sledujete přímý přenos, jehož jste nedílnou součástí a kolem vás jsou podobně ladění lidé.
Nechybí vzrušení. Účast na stadionu je především o zážitku. Hluk, dav, křik, občasný stres, kdo s koho, to všechno přispívá k zážitku, který ze hry nakonec máte.
Představte si však situaci, kdy vaši hru naruší parní vlak, který projíždí přímo stadionem. Objeví se mezi tribunami a hřištěm. Přesně takový zážitek nabízí všem divákům utkání klubu TJ Tatran Čierny Balog s jejich hostujícími týmy.
Jde o světový unikát. Obecní stadion v Čierném Balogu na Slovensku je skutečně jediným stadionem na světě, který protíná dvojice živých železničních kolejí.
Čierny Balog, Slovakia where a live operational railway track passes through one side of the football stadium pic.twitter.com/oTm5RM2iqk
— Sports & Betting History by BestBettingSites (@CDCHistory) April 25, 2021
Čierny Balog je velká obec, konglomerát třinácti vesnic, která byla za druhé světové války jedním z center protinacistického Slovenského národního povstání.
Nachází se na horním toku Čierného Hronu a jeho přítoků. Jak naznačují prvky sekery a cepínu ve znaku obce, většina jejích obyvatel se živí pastevectvím nebo těžkou dřeva. První osada nesoucí název Krám se začala formovat již v roce 1563.
Hřištěm projíždějící vlak
Historická úzkokolejka byla v obci Čierny Balog postavena až na počátku 20. století. Její původní využití však nemělo s fotbalem nic společného. Vlaková trať sloužila na přepravu dřeva mezi obcemi Čierny Balog a Hronec.
Pro více informací se podívejte na toto video:
Postupem času trať rozšířila své využití také na přepravu dřeva z lesů. Její využití bylo nezbytné a v polovině 20. století dosahovala železnice celkové délky téměř 132 000 kilometrů. Právem byla nejrozsáhlejší železniční sítí tehdejšího Československa.
V době jejího položení však žádné fotbalové hřiště neexistovalo. Až během rozrůstání obce vybudovali místní lidé také fotbalové hřiště. Svým účelům železnice sloužila dlouhých 68 let.
V roce 1982 se "pracovní" provoz na železnici zastavil. Ne však na dlouho. O rovných 10 let později byla železnice opět v provozu, tentokrát jen jako památková železnice pro turisty. Černohorská železniční trať je nyní dlouhá 17 kilometrů.
Čtěte také
Čtěte také
Fotbalový stadion patří místnímu klubu TJ Tatran Čierny Balog. Jde o malý stadion, který má z jedné strany jen dvě tribuny, ze zbytku je otevřený. Koleje procházejí přímo před tribunami.
V obci se nachází i další fotbalový klub Partizán Čierny Balog a další sportovní kluby jako biatlonový, volejbalový, hokejový, turistický, cyklistický nebo lyžařské středisko.