Kanadský Titanic
Zaoceánský parník Empress of Ireland – „kanadský Titanic“, byla nádherná loď postavená ve skotském Glasgow. Na svou první plavbu z anglického Liverpoolu do kanadského Quebecu se vydala v červnu 1906. Během následujících osmi let se stala důvěrnou společnicí desetitisíců cestujících, kteří překonávali Atlantik mezi Kanadou a Spojeným královstvím. I přesto, že Empress nebyla luxusním parníkem, byla úctyhodně velká a pohodlně zařízená. S relativně malou posádkou 373 lidí mohla pojmout až 1542 cestujících na sedmi palubách, z nichž někteří měli tu čest cestovat v malé sekci první třídy.
Osudový okamžik
Dne 28. května 1914 vyplula loď Empress of Ireland na další plavbu, tentokrát z Quebecu do anglického Liverpoolu. První dvě noci měla strávit na řece svatého Vavřince, než vyrazila na otevřené moře. V té době již měla za sebou 95 plaveb, takže šlo o zkušenou loď. Pro kapitána Henryho Kendalla to měla být jeho první plavba v roli kapitána na vlastní lodi. Netušil však, co mu osud přichystal.
Fatální srážka
Dne 29. května 1914 v 1:38 ráno hlídka na předním stěžni Empress of Ireland zahlásila loď na pravoboku. Byla to norská loď Storstad, která připlouvala ze Sidney v Novém Skotsku a vezla 10 000 tun uhlí do Montrealu. O pouhých devět minut později, v 1:47, hustá mlha zakryla obě lodě a zpečetila jejich osud. Mezi kapitány obou plavidel došlo k nedorozumění ohledně poloh lodí a směru plavby, což vedlo k osudnému střetu. Storstad narazil do Empress of Ireland čelně a vytvořil na jejím trupu díru o velikosti skoro 33 m².
Rychlý konec
Během několika málo okamžiků začala voda proudit do trupu lodi rychlostí 60 000 litrů za sekundu. Empress měla vodotěsné dveře, které měly zabránit šíření vody do všech částí lodi, ale ty vyžadovaly ruční ovládání, což díky rychlosti zatopení nebylo možné. Mnozí cestující měli navíc otevřená okýnka v kajutách, což způsobilo jejich rychlé zaplavení. Tragédie na Empress of Ireland trvala jen nepředstavitelných 14 minut, než loď sklouzla pod hladinu oceánu.
Členové posádky lodi Storstad, která zůstala nepoškozena, spolu s dalšími záchrannými loděmi z nedalekého města Rimouski přispěchali na pomoc přeživším.
Krutá statistika
Jak se však obě katastrofy srovnávají v číslech? Zatímco Titanic se potápěl po dobu 2 hodin a 40 minut, Empress zmizela pod vodní hladinou během pouhých 14 minut. Co se týče lidských životů, Titanic ztratil 832 cestujících a 635 členů posádky. Empress naopak nesla ztrátu 840 cestujících a 172 členů posádky. Z celkového počtu 3 320 osob na Titaniku jich 711 přežilo, zatímco z 1 477 cestujících na Empress of Ireland se jich zachránilo 465. Je zřejmé, že obě katastrofy představují pohromy s děsivými čísly a nezměrným lidským utrpením.
Ochrana podmořské historie
Vrak lodi Empress of Ireland spočíval na dně moře v svém vodním hrobě po dobu 50 let, dokud ho v roce 1964 neobjevili potápěči. Nachází se v hloubce 130 stop pod hladinou, což umožňuje i rekreačním potápěčům k ní sestoupit. Během let se stala populárním cílem lidí, kteří z ní vytahovali různé artefakty. V roce 1998 však quebecká vláda tento potopený parník prohlásila za historickou památku, čímž ho ochránila před dalším vykrádáním.
Empress of Ireland zůstane ve svém vodním hrobě jako připomínka zapomenuté tragédie, která si vyžádala mnoho nevinných životů. Její příběh upozorňuje na krutou nepředvídatelnost moře a na důležitost bezpečnostních opatření na moři, aby se takové tragédie již nikdy neopakovaly.
Zdroje: pbs.org, irishcentral.com, powerandmotoryacht.com