Ačkoliv pandemie koronaviru velmi zaskočila všechny včetně vzdělávacího systému, který ze začátku v distanční výuce docela tápal, nejedná se o žádnou převratnou novinku. Již před 84 lety ji zavedli v americkém Chicagu během epidemie obrny. Od současné doby se lišila pouze technickými vymoženostmi. Zatímco dnes studenti využívají nejmodernější tablety, laptopy, notebooky nebo dokonce výuku hravě zvládají na mobilním telefonu, tehdy se informace šířily místo po internetu, po praskajícím a šumícím rádiem nebo novinách.
Konec legrace, přichází karanténa
Spojené státy v létě 1937 postihla dětská obrna, vysoce nakažlivé virové infekční onemocnění postihující nervový systém člověka, které může způsobit i ochrnutí, často trvalé. Tehdy ještě nebyla vakcína, a tak jen během srpna Chicago hlásilo 109 případů této nemoci. V tu chvíli se v zemi zastavila veškerá dětská zábava. Zavřely se hřiště, koupaliště, kina nebo také dětské tábory.
Zavření škol a výuka přes rádio a noviny
Na základě toho se školský systém rozhodl v září neotevřít školy, posunout start nového roku o tři týdny a postarat se mezitím o výuku dětí na dálku. Radiopřijímač vlastnilo v té době už 80 % obyvatel, tudíž byla forma vyučování jasná. Žáky čekalo vzdělávání pomocí rozhlasového vysílání.
Od 13. září tak na 325 tisíc dětí od třetí do osmé třídy od pondělí do pátku naslouchalo výkladu učiva. Nutno podotknout, že to měli Američané vymyšlené do posledního detailu. Noviny každé ráno vytiskly harmonogram vysílání, který měl nahrazovat klasický rozvrh. A k telefonu posadili před 20 učitelů, kteří měli být připraveni odpovídat na dotazy tápajících rodičů. „Lekce byly krátké, trvaly jen patnáct minut a vysílalo je šest stanic. Rozvrh hodin byl vždy den předem v novinách, kde se žákům (rodičům) zároveň připomínaly úkoly,“ popsal tehdejší výuku Michael Hines, historik vzdělávání ze Stanfordovy univerzity, na webu stanford.edu.
Vyučovací lekce střídala zábavná vystoupení známých hvězd
Pondělí, středa a pátek byly věnovány humanitním a přírodovědným předmětům. V úterý a ve čtvrtek se vyučovala matematika, fyzika a angličtina. Vysílání ovšem nebylo pouze o drilu! Američtí učitelé si uvědomovali, co jejich žáky baví a co je přinutí se učit. Školy tudíž převzaly taktiku ze světa komerčních pořadů. Ve vysílání tak vystupovaly hvězdy showbyznysu, oblíbení baviči, jenž se snažili vtípky o to, aby udrželi pozornost dětí a aby se studenti na distanční výuku těšili a nevynechávali ji.
Návrat do lavic a přezkušování
V říjnu se už děti vrátili zpět do škol a vzali s sebou i úkoly, které bylo nutné zkontrolovat. Mimo to jim učitelé zadali testy, aby zjistili, zda se něco skutečně naučily. Jelikož 20 % rodin tehdy postrádalo radiopřijímač, podobně jako dnes nemají všechny děti neomezený přístup k internetu nebo dostačující technické vybavení, rozdíly ve znalostech učiva byly propastné.
ZDROJE:
https://nedd.tiscali.cz/distancni-vyuka-v-roce-1937-praskajici-radio
https://vedator.org/2021/02/distancni-vyuka-existovala-uz-v-roce-1937