Zdroje: en.wikipedia.org, wyostatearchives.wordpress.com, wyomingsteakhouse.com

Most hrůzy

Stavba původního dřevěného mostu byla pro společnost Union Pacific Railroad velkou výzvou. Při stavbě první transkontinentální železnice musela překonat hluboký kaňon Dale Creek.

To vyžadovalo stavbu mostu ve výšce 46 metrů nad samotným dnem kaňonu. Dřevěný most byl dokončený díky práci více než 600 dělníků, jež použili tisíce tun dřeva a stovky tun železných šroubů a hrotů.

Společnost Union Pacific Railroad postavila tento most v roce 1868. V době jeho výstavby šlo o nejdelší dřevěný most na světě, jež se nacházel přibližně 3 km západně od města Sherman ve státě Wyoming.

Ačkoliv byla stavba mostu pozoruhodným inženýrským počinem, byl Dale Creek mostem hrůzy. Již během stavby musel odolávat drsným povětrnostním podmínkám a členitému terénu oblasti. Navrhl ho inženýr společnosti Union Pacific Railroad William Hood, jehož cílem bylo použít inovativní inženýrské techniky a materiály a vytvořit pevnou a spolehlivou konstrukci. To se však úplně nepovedlo.

Jen pro otrlé

Jedním z nejnáročnějších aspektů této stavby byla konstrukce masivních dřevěných mostovek, jež musely být dostatečně pevné, aby unesly váhu projíždějících vlaků. Stavba mostu si vyžádala velké množství pracovních sil a prostředků. Na projektu se podílely stovky dělníků a jeho dokončení trvalo více než rok.

Pro více informací se podívejte na toto video:

Zdroj: Youtube

Původně dřevěný most však i přes veškeré úsilí vykazoval značné nedokonalosti. Trámy mostu se pod náporem projíždějících vlaků značně prohýbaly. Nahnáno tak měli i nejodvážnější strojvůdci. O několik let později byl proto původně dřevěný most nahrazen železným.

Za vznikem železného mostu stála společnost American Bridge Company. Ta z původního mostu ponechala pouze dřevěné nájezdy, a to na obou jeho koncích. Zbytek dřeva pak nahradila železem.

Západní nájezd v roce 1884 zachvátil požár. Po jeho rekonstrukci instalovali inženýři na celý most trámová pole, žulové opěry a lana, ve snaze konstrukci dále stabilizovat.

V roce 1901 byl most demontován. Důvodem byla výstavba nové trati přes oblast Sherman Hill, která výrazně zrychlila cestování.

Kromě technického a historického významu byl most Dale Creek krásnou ukázkou architektury a designu železničních mostů z konce 19. století. Stal se ikonickým symbolem amerického Západu a železničního průmyslu tehdejší doby.