Objev pod zemí

V roce 2011 objevili geologové G. Borgoniová a T. Onstott v jihoamerickém zlatém dole podivného ďábelského červa. Žije v hlubokých skalních puklinových vodách starých 3 000-12 000 let, v hloubce od jednoho až do tří a půl kilometrů pod zemí, v prostředí téměř bez kyslíku, ve vysokých teplotách a vysokým obsahem metanu. Je tak nejhlouběji žijícím živočichem, který kdy byl objeven. Nález je to významný a ohromil i samotné vědce. Do té doby se předpokládalo, že v takovém prostředí můžou žít pouze mikrobi. Své jméno Halicephalobus mephisto dostal, lépe řečeno dostala, protože je to druh hlístice, podle Faustova služebníka Mefista, ďábla neboli podzemního démona.

Klíč k životu podzemí

Jak může hlístice Mefisto žít a vyrovnat se s extrémními podmínkami a tlakem zkoumal v laboratořích tým vědců z Americké univerzity pod vedením Johna Brachta. Sekvencovali její genom a zjistili, že obsahuje velké množství genů Hsp70, tedy proteinů tepelného šoku, které obnovují buňky poškozené teplem. A dále genů AIG1, které jsou nutné pro přežití buněk jak u rostlin, tak živočichů. „Ďábelský červ nemůže utéct, je pod zemí,“ vysvětlil Bracht, „… nemá jinou možnost než se přizpůsobit, nebo zemřít. Předpokládáme, že když živočich nemůže uniknout intenzivnímu horku, začne vytvářet další kopie těchto dvou genů, aby přežil.“

A proč si Mefisto pro svůj život vybral toto prostředí? Má zde hojnost potravy. Spolu s ním tam žijí organismy a bakterie (metanotrofy), které se živí metanem. A právě ty má ďábelský červ na svém jídelníčku.

Přínos pro budoucnost

Halicephalobus mephisto je prvním geneticky zmapovaným podzemním tvorem. Pochopení toho, jak drobní živočichové můžou žít v tak extrémních podmínkách, může vést k dalším objevům, které by pomohly chránit ostatní živočichy před klimatickými změnami. Vědci studují živé organismy i z dalšího důvodu. Jejich mechanismy a různé adaptace pomáhají navrhovat lepší, pevnější, ekologičtější materiály a stroje.

Výsledky výzkumu byly zveřejněny v časopise Nature Communications.

Zdroje: cosmosmagazine.com, www.popularmechanics.com