Platí daná moudrost, že to, že jste udělali naprosto všechno pro odvrácení katastrofy neznamená, že jste na ni připraveni.

Situace je samozřejmě jiná u malého letadla a u letadla se stovkami pasažérů na palubě. No, i když je i není. V obou případech bude totiž potřeba nouzově přistát. Vzhledem k tomu, že ve velkém letadle je šance naštěstí menší, ale stále je, podívejme se více na malá letadla. Výborně situaci popisuje web jedné české letecké školy.

Připuštění si faktu

Abychom zvládli nouzové přistání, začněme u naší psychiky – první, co je velice prospěšné, je připustit si vůbec možnost, že by motor mohl někdy sám od sebe vynechat. Právě toto smíření se s faktem je totiž první krok k tomu, abychom se na situaci podívali ze správného úhlu.

Zkušený, obezřetný a moudrý pilot letí tak, aby při případném vysazení motoru měl šanci nouzově přistát. U ultralehkých letadel je to dokonce předpisovým požadavkem, neboť pilot zodpovídá za bezpečné provedení letu i při případné nutnosti nouzového přistání. Základem zvládnutí nouzového přistání je tedy možnost mít vůbec kde přistát!

Pečlivý monitoring přístrojů

Každé letadlo je vybaveno spoustou přístrojů, které každého z nás vábí. Kdo by se nechtěl podívat do kokpitu? A právě sledování těchto přístrojů po dobu celého letu je nezbytnost. Každý pilot samozřejmě pozná, jestli letí přiměřeně rovně, rychle a ve stejné výšce, aniž by nějak zvlášť sledoval letové přístroje, ale ani sebevětší cit pro let a zkušenost vám nepomůže poznat bez kontroly přístrojů klesající tlak paliva.

Jak říká jeden letecký blog: „Slyšel jsem velmi zkušeného pilota říkat, že bez rychloměru si dovede svůj let i představit, ale bez ukazatele tlaku paliva by neletěl.“ A tak to skutečně je.

Co dělat, pokud se motor zastaví?

U letadel se dvěma nádržemi se automaticky přepíná na nádrž druhou a na pomocné čerpadlo paliva. Tak se vyřeší 90 % nouzových přistání a většinou ani není potřeba znovu spouštět motor, dobíhající vrtule jej při obnovené dodávce paliva nastartuje sama.

U letadel s jednou nádrží není kam přepínat a pak je třeba přistát do terénu. Základním pravidlem je začít ihned klesat, ale přitom stále udržovat rychlost. Protože v malých letadlech je to právě ona, kdo nás drží při životě! Dalším krokem je pak bezpečný výběr přistávací „plochy“, lépe řečeno místa, kde nouzově přistaneme. Možností je bohužel dost a podle toho se potom pilot dále rozhoduje.

Jako první volba při výběru ploch by měla přijít suchá, sklizená, obdělávaná plocha, ale ve hře je i vysoký porost, voda apod. Výcvik nouzových postupů je jednou z nejdůležitějších částí každého tréninku létání. A neustálé opakování je naprostou nutností.

Ale my nejsme piloti, tedy většina z nás, proto se pojďme podívat na nouzová přistání a problémy s motorem u velkých letadel přepravujících pasažéry.

Exemplární případ – 19 minut ve vzduchu bez motoru

Vysazení motorů u velkých letounů nejsou naštěstí tak častá. Ale stala se.

Například roku 2001 letoun nesoucí 293 cestujících a 13 členů posádky ztratil sílu v obou motorech uprostřed Atlantického oceánu. Důvodem bylo vyčerpání veškerého paliva. Piloti letadla Air Transat 236, které směřovalo do Lisabonu, situaci řešili tak, že po ztrátě prvního ze dvou motorů chtěli přistát na Azorech.

Kapitán Piche a jeho první důstojník Dirk DeJager s více než 20 000 nalétanými hodinami pokračovali v letu Airbusem A330 bez jakéhokoliv pohonu po dobu 19 minut. Letadlo klouzalo volně dolů, k hladině oceánu ve vzdálenosti 130 km od letiště, ve výšce asi 9000 metrů. „Bez pohonu ztrácel letoun na každých 5 kilometrů 300 metrů výšky. Dolet na Azory byl možný, ale stačila by jedna chyba a letoun by musel přistát na hladině. Nakonec piloti přistáli tvrdě na portugalské letecké základně Lajes na Azorech,“ uvádí tehdejší zpráva.

Nikdo nepřišel o život, ale několik cestujících bylo zraněno. Tento let se zapsal do historie letectví jako nejdelší bez fungujících motorů vůbec. Hlavní příčinou nehody byla hrubá chyba údržby.

Létání bez motorů

Jak může letadlo létat bez motorů? Je možné, aby letadla s tryskovými motory sestupovala v tzv. nečinném letu. Motory totiž běží na volnoběh a funguje napájení důležitých systémů. Různá letadla ztratí nadmořskou výšku s různou rychlostí, což ovlivňuje, jak daleko může letadlo létat bez tahu motoru.

Naštěstí je pravděpodobnost, že se tak stane, velmi malá a obdobné nehody jsou většinou zapříčiněny vyčerpáním paliva, sopečným popelem nebo nárazem ptáků.

Posádka je většinou schopna bez problému přistát.

Historická vysazení motorů v praxi

Jeden z těchto výjimečných případů se stal v roce 1982 letounu společnosti British Airways, Boeing 747 na cestě do Aucklandu. Letadlo prolétlo oblakem vulkanického kouře z Mount Galunggung na západní Jávě a službu vypověděly všechny čtyři motory letounu.

Překvapená posádka byla svědkem toho, že letadlo ztratilo tah a začalo rychle klesat. Obří dopravní letadla však jsou i přes svou velikost schopna klouzavého letu, takže dokáží urazit na každých tisíc metrů výšky 15 kilometrů. V té době se letadlo nacházelo ve výšce deseti tisíc metrů, takže zbývalo asi půl hodiny, než narazí na hladinu vody.

Posádka se pokusila úspěšně znovu nahodit motory poté, co opustila kouř. Když se letadlo blížilo k Jakartě, kde mělo nouzově přistát, všechny tři motory samy nastartovaly a letadlo bezpečně přistálo.

Další inspirativní případy

V roce 2017 se obdobný případ stal letadlu společnosti Air France, které bylo nuceno přistát v Kanadě poté, co jeden z motorů přestal z důvodu defektu fungovat.

Další slavný případ je nazýván Zázrak na řece Hudson. Letoun se tehdy údajně střetl s houfem ptáků a pilot ihned po srážce žádal povolení k návratu na letiště LaGuardia a chvilku poté o nouzové přistání na nedalekém letišti Teterboro. Z důvodu vypovězení obou motorů nakonec pilot nouzově přistál na řece Hudson. Na motivy tohoto příběhu byl natočen i film.

Jak jsme si řekli, letadlo může letět i bez výkonu motoru, proto je velká pravděpodobnost, že v podobné situaci vše dobře dopadne. Na to pamatují i letecké předpisy. Ty určují, že při vysazení jednoho motoru v kritické fázi vzletu musí letadlo být schopné dále pokračovat s určenou minimální stoupavostí. Takže je důležité nepropadat panice, posádka to zvládne!

Zdroje:

www.jenprocestovatele.cz

www.flyforfun.cz