Kde všude se trest smrti praktikuje i dnes?

Trest smrti se dle zákonů může stále praktikovat v 53 státech. Ve většině případů však bývá za extrémní prohřešky udělen nejvyšší trest, ale rozsudek není nikdy vykonán. Z trestu smrti se tak stává doživotí. Vzhledem ke kvalitám některých káznic však doživotí nemusí trvat zas tak dlouho.

Existují však i státy, kde se s trestem smrti a jeho finálním provedením naopak moc neotálí. Doba od vynesení rozsudku k poslednímu výdechu může být v řádu týdnů, ale také hodin. To se děje například v Pákistánu, kde v roce 2019 popravili 14 provinilců. Nebo v Egyptě, kde tímto způsobem zemřelo 32 lidí. Saúdské Arábii, kde bylo popraveno 184 trestanců, či Íránu, který se „pyšní“ 251 popravami. Rekordmanem je však Čína. Ačkoliv oficiálně to nikde podložené není.

Za co všechno v Číně hrozí trest smrti?

Přesný počet odsouzených k trestu smrti a popravených je v Číně státním tajemstvím. A právě jeho vyzrazení může vést k trestu smrti. Podobných hrdelních zločinů je v Číně celá řada. O život můžete přijít za hrubé přečiny ohrožující národní bezpečnost, bezpečnost veřejnosti, za zločiny proti lidu a majetku, poškozování ekonomiky a obranyschopnosti státu, korupci nebo úplatkářství. Případně za porušení vojenských povinností.

Kromě obligátních protistátních přečinů – výzvám k separatismu nebo podporování nepřátel země, špionáže nebo vynášení státních tajemství – bývá za hrdelní zločin považována například krádež, nelegální držení zakázaných předmětů, výroba a prodej zdravotně závadných potravin, sabotáž benzínové stanice, útok na představitele státu nebo pokus o útěk z vězení.

K trestu smrti častokrát ani nedojde

K trestu smrti odsouzenému bývá uložena probační doba, která obvykle trvá dva roky). Co to znamená? Že má vězeň čas k projevení účinné lítosti. Pokud se za mřížemi nebo v pracovním táboře nedopustí žádného prohřešku, je mu trest smrti zmírněn na doživotí nebo desítky let trestu odnětí svobody.

Někdy však může být trestanec popraven za pár minut

Probační doba však není pravidlem, na které by se dalo spolehnout. Po vynesení rozsudku je totiž také možné, že se trestanec ocitne mrknutím ona na popravišti.

Počet poprav se dá jen odhadovat

Lidskoprávní organizace odhadují, že v Čínské lidové republice jsou každým rokem popraveny tisíce lidí. Protože údaje od čínských úřadů nejsou úplné a tresty smrti se Čína snaží držet pod pokličkou, přesná čísla nejsou známa. Srovnání odhadů tak nabízí jediné dva relevantní zdroje – společnost Amnesty International a americká lidskoprávní nadace Dui Hua. Obě v případě Číny uvádějí, že za poslední léta se počty vykonaných poprav výrazně snížily. A to ze zhruba 12 tisíc ročně v minulém století až k současným 1 000+ popravám ročně.

Několik způsobů konce. Dokonce i smrt v dodávce

Nejčastěji odsouzenci na smrt skončí se smrtící chemikálií (uspávající thiopental sodný, svaly ochromující pankurionum-bromid a srdce zastavující chlorid draselný) v žíle, stále se ale praktikují i hromadné popravy zastřelením. S těmi se přitom mělo skoncovat už v roce 2010. Existuje ale mnoho příkladů, že se v této praxi pokračuje. Zastřelen byl například jistý Zhao Zewei, který ve škole ubodal devět dětí.

Přesto se nejčastěji popravuje s pomocí injekční stříkačky... Je to méně nápadné a levnější. Často dochází k podání smrtící látky do krve přímo v upravených dodávkách. Odsouzenci se ani nedostanou do vězení, od soudu jdou přímo do auta, odkud je vynesou už jedině mrtvé.

Proč umírají lidé v autě?

Jediným licencovaným výrobcem smrtící směsi pro výrobu injekcí je nejmenovaná farmakologická společnost v Pekingu. A navíc ne každá věznice má dostatečné místo k vykonání takové popravy. Levné není ani vyslání zaměstnance věznice pro onu smrtící dávku do Pekingu. „Může to být v přepočtu 250 dolarů za cestovní výdaje a dalších 125 za dávku oné látky,“ počítal v roce 2006 soudce Čchiou Sing-šeng. „A to si některá vězení rozpočtově dovolit nemohou.“

Řešení se ale našlo už v roce 1997 a od té doby se úspěšně rozšířilo po celé Číně. Jedná se právě o pojízdné dodávky smrti. Takové mobilní popraviště ušetří hodně práce, času a peněz. Plně vybavení kati dorazí přímo na místo, klidně i před soudní dvůr. Celý proces je rychlý, efektivní a moc nestojí.

Bývalé policejní autobusy vyráběné v automobilce Jinguan jsou přestavěny do podoby popravčích místností, odstíněných od okolí neprůhlednými skly. Ve středním traktu se nachází prostor pro soudního lékaře a strážné. Nechybí tu ani myčka na nástroje nebo sterilizátor jehel. „Zvlášť hrdý jsem na lehátko, je velmi měkké, komfortní. Skoro jako v ambulanci,“ říká Kchang Čung-wen, jenž pro Jinguan úpravy vozu navrhoval. „Funguje to na principu elektricky spouštěných a stabilizovaných nosítek. Není to brutální, naopak docela vhodné pro zločince i strážce.“

Zdroje: www.idnes.cz, www.blesk.cz, zpravy.aktualne.cz