Studie, která vzbudí rozruch

V roce 2018 zveřejnil v Progress in Biophysics and Molecular Biology tým vědců svou vědeckou práci, kde uvádí původ podivuhodných mořských tvorů – chobotnic do souvislosti s teorií panspermie. Tato hypotéza předpokládá, že život byl přinesen na Zem z vesmíru prostřednictvím mikroorganismů (spórů) na ocasech komet. Za příznivých podmínek se pak uchytily. Studie naznačuje, že tímto způsobem vznikly nové formy života. Uvádí, že kromě virů, odolných bakterií a eukaryotických buněk „přiletěla“ i oplodněná vajíčka a semena. Od kometárního bombardování Země, zhruba před 500 miliony lety, byly dle studie „… nepřetržitě dodávány na Zem, takže jsou jedněmi z důležitých motorů pozemské evoluce, která vedla ke genetické rozmanitosti a vzniku lidstva.“

Chobotnice jsou mimozemšťané

Po zveřejnění této studie se strhla lavina vědeckých názorů. Nejde o zpochybnění, že se některé formy života mohly dostat na naši planetu z vesmíru, jako třeba želvušky, nejodolnější tvorové na Zemi. Skupina vědců však mimozemský původ chobotnic zásadně odmítá, zatímco jiná studii podporuje a poukazuje na některá podpůrná fakta. Takže proč právě chobotnice?

Vědci mapovali genomy celé živočišné říše a přišli na několik zajímavých údajů. Jak vysvětlují ve své studii, kromě jiného „… genom chobotnic vykazuje ohromující úroveň složitosti, neboť obsahuje 33 000 genů kódujících bílkoviny, což je více, než u Homo sapiens.“ A především, transformační geny shodných předků od loděnky hlubinné, přes sépii a oliheň se u žádných předchozích forem života nevyskytují. Zdá se tedy nanejvýš pravděpodobné, že z hlediska pozemské evoluce pocházejí tyto geny z daleké „budoucnosti“, lépe řečeno z vesmíru. Co víc, všechny předchůdkyně chobotnic měly pevné schránky. A chobotnice vykazují zcela náhlý odklon.

Nesmírně inteligentní a podivuhodné

Jsou i další fakta, která naznačují, že by dnešní chobotnice mohly být potomky tvorů, kteří na naši planetu dorazili v ledových bolidech. Je to velký mozek a složitý nervový systém, oči jako kamery, pružné tělo a schopnost maskovat se změnou barvy a tvaru, což jsou význačné rysy, které se v evoluci objevily zcela náhle. Autoři studie se domnívají, že k této pozemské evoluci došlo díky kryokonzervovaným vajíčkům chobotnic (nebo olihní), která se zřítila do oceánu v kometě. Jedním z dalších vysvětlení je, že mimozemský virus infikoval rané chobotnice, což mělo za následek jejich nebývale rychlý vývoj.

Výzkumy posledních desetiletí také ukázaly, že jsou chobotnice nezvykle chytré, což bylo pro biology velkým překvapením. Inteligenci chobotnic označují za „druhou genezi“, která se zcela vymyká pravidlům inteligence jiných živočichů. Vlastně si ji ani nedokážou vysvětlit. Většina neuronů není v mozku, ale chapadlech a přísavkách, které myslí samy. Mají v nich hmat, chuť i čich.

Podívejte se na neuvěřitelné záběry, jak dokážou využít svou inteligenci, aby se dostaly k potravě.

Chobotnice je nejchytřejší ze všech bezobratlých živočichů, mají největší mozek k poměru k tělu. Dokážou používat nástroje k získání potravy i zbraně proti svému protivníkovi, jsou mistry převleků, které využívají k lovu, jsou schopné společně lovit. A co víc, mají svou osobnost a až děsivě shodné rysy s lidskou povahou. A také mnohem složitější citový život a emoce, než vědci předpokládali. Prožívají i bolest.

Střípky o jejich chytrosti

O chytrosti, rozpustilosti a zvídavosti chobotnic svědčí příběhy. Před pár lety mladý sameček jménem Inky v noci utekl z novozélandského Národního akvária, když si otevřel víko v podlaze své nádrže a protáhl se úzkou trubkou, která ústila do oceánu. „Nemyslím si, že by u nás byl nešťastný nebo osamělý,“ uvedl tehdy R. Yarrell, manažer akvária. „Ale byl to takový zvědavý kluk. Chtěl vědět, co se děje venku. To byla prostě jeho osobnost.“ V akváriu Sea Star v německém Coburgu zase půlroční „vztekloun“ Otto opakovaně zkratoval celý elektrický systém. V noci vylezl na bok nádrže a stříkal vodu na 2 000wattový reflektor, který mu svítil nad hlavou. Chobotnice mají údajně i nadpozemské vlastnosti. Senzací se stal Paul z německého centra vodních živočichů, který předpověděl výsledky zápasů Německa na Euro 2008 a mistrovství světa ve fotbale 2010. Jak? Vybral si potravu z krabičky označené vlajkou soupeřících týmů.

Ať jsou či nejsou chobotnice mimozemského původu, rozhodně to jsou obdivuhodní tvorové, což potvrzují potápěči, kteří říkají, že setkání s nimi je skutečně zážitek jako z jiného světa. Ač možná jejich chapadla a pověst nahánějí hrůzu, zaslouží si obdiv a úctu.

Zdroje: mindmatters.ai, bgr.com