František Křižík byl uznávaný konstruktér a vynálezce, který významně přispěl do světa elektrotechniky. Nejvíce se proslavil vynálezem obloukové lampy a inovacemi v oblasti elektrických tramvají. Křižíkova vize však zasahovala i do světa automobilů.

Na počátku devadesátých let minulého století Křižík upravil automobil Laurin & Klement typ E a vytvořil z něj průkopnické hybridní vozidlo. Jeho geniální nápad spočíval ve využití spalovacího motoru jako generátoru elektrické energie, která následně poháněla automobil. Technické podrobnosti jeho vynálezu jsou dnes sice skoupé na informace, ale Křižíkova průkopnická práce položila základy budoucího vývoje elektrických a hybridních automobilů.

Smíšený hybrid Lohner-Porsche

Přestože Křižíkova práce byla průlomová, za první automobil s hybridním pohonem na světě je všeobecně považován právě Lohner-Porsche Mixed Hybrid z roku 1900. Toto vozidlo, které navrhl legendární inženýr Ferdinand Porsche, využívalo k pohonu elektromotory umístěné v kolech, zatímco benzinový motor fungoval pouze jako generátor pro výrobu elektřiny.

Elektromobilita v Česku

Přesuneme-li se do poloviny 20. století, Československo učinilo v technologii elektrických vozidel velký pokrok. Plzeňský pivovar si objednal kompaktní elektrické nákladní vozy pro rozvoz piva, které dokázaly ujet až 50 kilometrů. Jejich rychlost byla sice omezena na 18 km/h, ale představovaly inovativní krok k ekologické dopravě.

Dalším zajímavým českým výtvorem byla Škoda Puck z roku 1941, dětské autíčko, které se podobalo skutečným automobilům. Vozidlo bylo poháněno elektromotorem Scintilla a dosahovalo rychlosti až 12 km/h, což bylo ukázkou raného zájmu země o elektromobilitu.

Ema 1

V roce 1968, v reakci na ropnou krizi, zadala československá vláda Výzkumnému ústavu elektrických strojů točivých v Brně návrh městského osobního elektromobilu. Výsledkem byl kompaktní elektromobil EMA 1, který pojal dva dospělé a dvě děti a dokázal ujet až 50 kilometrů. Navzdory jeho potenciálu k výrobě nedošlo, protože Bulharsko se přeorientovalo na elektromobily.

Oživení elektrických snů

Po desetiletích útlumu došlo počátkem 90. let v České republice k oživení projektů elektromobilů. Společnost Metalex přestavěla Favorit na elektromobil s názvem Shortcut, který se pyšnil výkonem 15,5 kW, maximální rychlostí 80 km/h a dojezdem až 100 km. Položil tak základ pro elektromobily jako Eltra 151 L a 151 Pick-up, které používají organizace jako Česká pošta.

Nejnovější vývoj českých elektromobilů

Přelom 21. století znamenal obnovení zájmu o elektromobily. Na Vysokém učení technickém v Brně vznikla elektrická verze modelu Superb, známá jako Superbel, vybavená výkonným elektromotorem a pokročilou technologií baterií. Mezitím Škoda CITIGOe iV a Škoda Enyaq signalizovaly závazek značky Škoda k elektromobilitě.

Do budoucna Škoda plánuje elektrické SUV Elroq, které by mělo mít premiéru v roce 2024. Následovat bude elektrické městské SUV, elektrická verze oblíbené Octavie a velké rodinné SUV, vše na elektřinu.

Česká republika má ve vývoji elektromobilů bohatou historii, která sahá až k průkopnické práci Františka Křižíka. Vzhledem k tomu, že svět ve 21. století přijímá elektromobilitu, čeští výrobci budou i nadále hrát významnou roli při utváření budoucnosti dopravy. Cesta od Křižíkova vizionářského hybridu k dnešním vyspělým elektromobilům je důkazem neutuchající inovace a odhodlání země prosazovat udržitelná dopravní řešení.

Zdroje: dspace5.zcu.cz, autokaleidoskop.cz, blesk.cz