Revoluční motor s názvem Saber (Synergistic Air-Breathing Rocket Engine) vyvinuli inženýři v britské firmě Reaction Engines a označují ho jako největší průlom v letové technologii od vynálezu tryskového motoru. Hlavním důvodem je, že si motor dokáže za letu obstarat tekutý kyslík, který mu slouží jako pohonný materiál, sám z atmosféry. To do teď nebylo technologicky možné.

"Obyčejné" raketové motory využívají k pohonu tekutý kyslík a vodík. V praxi to znamená, že raketa musí mít dvě nádrže na obě složky. Saber ale využívá principu proudového motoru.  Podle Evropské kosmické agentury „konečným výsledkem této technologie vyrobené v Evropě by byly nízko-nákladové, spolehlivé a opakovaně použitelné motory, které by potenciálně umožnily budoucím dopravním prostředkům vykonávat rovnocennou práci dnešních raket". Což znamená, že letadla s tímto motorem by dosáhla rychlosti, která je 5x vyšší než rychlost zvuku a z Bruselu do Sydney by cesta pro 300 cestujících trvala 4 a půl hodiny místo dnešních 21 hodin.

Z Bruselu do Sydney za 4 hodiny. Díky raketovému motoru a nadzvukovému létání Zdroj: Profimedia.cz

Konkrétně se motor bude testovat na vesmírném raketoplánu Skylon. Tento elegantní letoun by byl schopen vzlétnout a přistát na komerčních letištích stejně jako proudové letadlo. Na rozdíl od konvenčních motorů se však Saber za letu přepne na raketový motor a Skylon tak bude moci zvýšit rychlost. V praxi to znamená to, že Saber nejprve smíchá vodík se vzduchem, který za letu nasává. Po přepnutí do raketového režimu a pomocí kyslíku ze svých mini nádrží, které budou na jeho těle upevněny, zrychlí na nadzvukovou rychlost.

Průlom ve vývoji nastal, když inženýři vyřešili otázku chlazení. Chladič tohoto motoru se skládá z velmi tenkých trubek naplněných héliem. Při optimální koncentraci plynů, tlaku a rychlosti proudění se dokáže přicházející vzduch o teplotě 1000 °C během setiny sekundy ochladit na - 150 °C, aniž by došlo k zamrznutí motoru. Zkouška chladiče proběhla v roce 2019 a další testy se budou provádět již společně s vesmírným raketoplánem.

'Obyčejné' raketové motory využívají k pohonu tekutý kyslík a vodík Zdroj: Profimedia.cz

Raketoplán Skylon s délkou 82 metrů bude postaven z plastu vyztuženým uhlíkovými vlákny a černou keramickou kůží. Pohánět ho budou dva motory Saber a počítá se, že jeho hlavním úkolem bude přepravovat lidi a náklad do vesmíru a pomáhal budovat nové oběžné základny. Na zem se již vrátí jako normální letadlo a na další let může být připraven během několika hodin. S prvním komerčním nasazením se počítá nejdříve v roce 2025.