Počátek padesátých let byl obdobím rekonstrukce a přerodu. Na pozadí těchto událostí se začala formovat myšlenka nového autobusu, původně plánovaného se samonosnou karoserií. Konečný návrh se však ustálil na polosamonosné karoserii, modernizaci modelu RO. Autobus debutoval jako prototyp na brněnské výstavě československého strojírenství v roce 1956, a předznamenal tak nástup nové éry ve veřejné dopravě.
Mistrovské dílo a úspěšný export
Škoda 706 RTO se svými elegantními liniemi a ladnými křivkami výrazně kontrastovala s krabicovými konstrukcemi typickými pro svou dobu. Jeho estetická přitažlivost přetrvala a mezi sběrateli historických automobilů se stal vyhledávaným artiklem, jehož cena se často pohybuje v milionech.
Výroba modelu Škoda 706 RTO, kterou zajišťoval národní podnik Karosa, trvala více než deset let a dosáhla úctyhodného počtu 14 451 kusů. Autobusy se staly běžnou součástí československých měst a dálkových tras. Strategický exportní plán rozšířil působnost autobusů do zemí, jako je Egypt, Rumunsko, Afghánistán a Kuba, a ukázal tak československé zkušenosti na globální scéně.
Modely, které se zapsaly do historie
Škoda 706 RTO nebyla univerzální záležitostí. Při její výrobě vzniklo několik variant, z nichž každá byla uzpůsobena pro specifické použití. Jednotlivé verze bylo možné rozlišit podle jedinečného označení, které decentně poukazovalo na jejich specializované funkce.
Městský cestovní vůz
Varianta MTZ byla hrdinou všedního dne, který převážel občany po městech rychlostí rovných 65 km/h. Díky své přizpůsobivosti v uspořádání sedadel, která pojmula 20 až 39 cestujících, se stal základem veřejné dopravy v celém Československu.
Globální velvyslanec
Verze MEX, určená pro export, ale k vidění i na domácím trhu, vynikala prvky, jako byly masivní nárazníky pro kubánský trh. Její podobnost s vozem MTZ byla značná, přesto si udržela své jedinečné kouzlo.
Společník pro pracovní dny
Varianta KAR, uzpůsobená pro linkovou dopravu, byla běžným dopravním prostředkem pro dělníky a studenty. Její elektropneumatické dveře a koženková sedadla vystihovala každodenní československé dojíždění do práce.
Dálkový křižník
Model LUX, vytvořený pro delší cesty, nabízel komfort díky polstrovaným sedadlům, loketním opěrkám a sklopným opěradlům a nově definoval luxus ve veřejné dopravě.
Autobus Škoda 706 RTO zůstává milovanou ikonou československé automobilové historie. Spojení funkční techniky a estetické krásy spolu upevňuje jeho místo jako jednoho z nejvýznamnějších přínosů československého automobilového průmyslu v éře socialismu. Škoda 706 RTO nepřestává okouzlovat nadšence a sběratele a je nadčasovým svědectvím zašlé éry automobilové dokonalosti.
Zdroje: cs.wikipedia.org, zpravy.aktualne.cz, garaz.cz