Na rozdíl od vysokorychlostních vlaků, které na českých kolejích sviští s cestujícími rychlostí až 160 km/h, Kimova lokomotiva se řítí rychlostí pouhých 60 km/h. To, co vlaku chybí na rychlosti, však více než vynahrazují mimořádná bezpečnostní opatření a bohaté vybavení.
Pojízdná pevnost
Základem konstrukce lokomotivy je ochranný systém připomínající pevnost. Vlak se může pochlubit neprůstřelnými okny, zesílenými stěnami a podlahou navrženou tak, aby odolala útokům výbušnin. Zprávy o přesném počtu vagonů se různí, uvádí se 20 až 90. Všechny jsou silně pancéřované, aby mohly přepravovat nejen Kim Čong-una, ale také početný doprovod a různý náklad, včetně vozidel. Jak uvedl vysoký jihokorejský vládní úředník, vlak se pohybuje převážně v noci, což je strategická volba, která má minimalizovat riziko odhalení.
Připravenost na všechny scénáře
Bezpečnost nekončí fyzickou strukturou vlaku. Kimův konvoj se údajně skládá ze tří oddělených vlaků – jednoho pro předběžné bezpečnostní kontroly, hlavního vlaku pro vůdce a třetího pro osobní strážce, personál a zdravotnický personál.
Vůdcův vlak je technologickým centrem, vybaveným komunikačním systémem, televizory s plochou obrazovkou, a dokonce i posuvným střešním panelem pro přístup k satelitní anténě. Al-Džazíra upozornila na další vybavení, jako jsou útočné zbraně a vrtulník, což podtrhuje, jak daleko Severní Korea jde, aby zajistila vůdcovu bezpečnost a připravenost pro všechny scénáře.
Bezkonkurenční luxus
Interiér Kimova vlaku by mohl konkurovat jakémukoli luxusnímu hotelu, k jehož vybavení patří růžová kožená křesla, konferenční sál, ložnice a dřevem obložená zasedací místnost. Stejně extravagantní je i stravování s nabídkou korejských a japonských jídel, grilování a výběrem kvalitních vín.
Vůdcova záliba v požitkářství je dobře zdokumentována, v minulosti se menu pyšnilo například humry, švýcarským sýrem, šampaňským Cristal a koňakem Hennessy. O zábavu se starají zpěvačky, které cestě dodávají jedinečný kulturní prvek.
Exkluzivní síť
Kim Čong-unův vlak funguje v rámci širší bezpečnostní a exkluzivní sítě. Severokorejský železniční systém zahrnuje 20 soukromých stanic vyhrazených pro vůdcovo použití, na kterých provádí předběžný průzkum asi 100 bezpečnostních agentů, aby byla zajištěna bezpečnost. Opatření, jako je vypnutí napájení ostatních tratí, když se Kimův vlak blíží ke stanici, podtrhují pečlivé plánování jeho cest.
Symbol moci a bezpečnosti
To, že Kim Čong-un upřednostnil železniční dopravu před leteckou nebo silniční, není jen logistický důvod; je to záměrný projev moci, bezpečnosti a tradice. Vlak, který je pro své bezpečnostní prvky a auru autority často přirovnáván k americké prezidentské koloně, podtrhuje Kimovu snahu působit na mezinárodní scéně impozantně a státnicky.
Kim Čong-unův obrněný vlak je v podstatě mobilní baštou, která ztělesňuje důraz severokorejského vůdce na bezpečnost, luxus a demonstraci moci. Svědčí o tom, kam až je Kim ochoten zajít, aby si zajistil bezpečí a pohodlí, ale zároveň si udržel pečlivě budovanou image síly a nezranitelnosti.
Zdroje: denik.cz, zpravy.aktualne.cz, stoplusjednicka.cz