Díky své pozoruhodné rychlosti byla Tatra 87 vozidlem, které předběhlo svou dobu a bylo schopno dosáhnout rychlosti až 160 km/h. Dnes je ceněným historickým mistrovským dílem, zejména ve Spojených státech.
Zrození designové ikony
Cesta vozu Tatra 87 je cestou uměleckého a technického mistrovství. Vůz, který se zrodil v polovině 30. let 20. století, vynikal avantgardním designem a aerodynamickými tvary, poutal pozornost a udával trendy v automobilovém světě. Byl zdařilým nástupcem vozů Tatra 77 a 77A a mohl se pochlubit úctyhodnou sérií 3 023 kusů. Design Tatry 87 byl vrcholem předválečné československé automobilové vynalézavosti, zejména díky aerodynamické "oblé" karoserii a vzadu umístěnému vzduchem chlazenému motoru V8.
Architekti za strojem
Klíčovou roli při vzniku Tatry 87 sehrál Hans Ledwinka, vizionářský vedoucí technického vývoje v Kopřivnici. Ve spolupráci s inženýry, jako byl Erich Uebelacker a Ledwinkův vlastní syn Erich, se tým pustil do snahy nově definovat automobilový design. Jejich zaměření na vozidla s motorem vzadu vedlo k vytvoření Tatry 87, vozu, který nejenže vypadal futuristicky, ale také výjimečně fungoval.
Inovativní konstrukce pro nebývalý výkon
Tatra 87 znamenala skok vpřed v automobilové technologii. Měla celokovovou karoserii, což byl výrazný odklon od dřevěných rámů jejích předchůdců. Její srdce, vzduchem chlazený osmiválcový motor, byl zázrakem techniky, disponoval výkonem 75 koní a inovativními prvky, jako je horní vačkový hřídel. Tato pohonná jednotka poháněla Tatru 87 k rychlostem, které neměly na svou dobu obdoby, při zachování překvapivě nízké spotřeby paliva.
Estetický lesk se snoubí s praktičností
Tatra 87 nebyla jen o výkonu; byla to krása, na kterou se dalo dívat. Její aerodynamická karoserie doplněná stabilizační ploutví a unikátním designem zádě z ní dělala na silnicích výjimečnou záležitost. Estetickou přitažlivost vozu doplňovaly jeho praktické vlastnosti, jako například zakrytá zadní kola a důmyslný systém vzduchového chlazení motoru.
Tatra 87 a Hanzelka + Zikmund
Navzdory své kráse a inovacím měla Tatra 87 ve válečných letech temnější kapitolu, neboť byla oblíbeným vozidlem německých důstojníků. Po válce se stala synonymem pro domácí Státní bezpečnost. Historie však nezastínila její odkaz jako symbolu automobilové dokonalosti.
Dnes je Tatra 87 ceněným historickým vozidlem, které je obdivováno pro svůj přelomový design a historický význam. Její další výroba po druhé světové válce, včetně úprav, jako jsou zapuštěné světlomety a modernizace motoru, přispěla k jejímu odkazu. Vliv vozu dále upevnili cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund, kteří s vozem Tatra 87 podnikli celosvětovou cestu a představili světu československou techniku.
Zdroje: garaz.cz, novinky.cz, idnes.cz