Kořeny pražského metra sahají až do 19. století, kdy se poprvé začal formovat koncept sítě podzemní dráhy. Myšlenka vznikla původně v období první republiky, ale přerušil ji chaos druhé světové války. Teprve v 60. letech 20. století byl sen o systému metra v Praze oživen a z původního plánu podpovrchové tramvaje se vyvinul v plnohodnotný systém metra.

Zdroj: Youtube

Monumentální úspěch

Pražské metro, často označované za "stavbu století", je důkazem lidského inženýrství a odhodlání. První úsek linky C byl uveden do provozu v roce 1974, v roce 1978 následoval úsek linky A a v roce 1985 úsek linky B. Tyto trasy byly postupně prodlužovány a modernizovány, přičemž výstavba často probíhala v náročných geologických podmínkách.

Čelit nepřízni osudu

V roce 2002 prošlo pražské metro kritickou zkouškou během ničivých povodní, které zatopily velkou část sítě metra. Voda způsobila spoušť a rozsáhlé škody na systému. Událost je důkazem odolnosti pražského metra, které bylo v následujících letech obnoveno do původního stavu.

Skrytá umělecká díla

Jedním z nejzajímavějších aspektů pražského metra je přítomnost předrevolučních uměleckých děl rozesetých po různých stanicích. Některá z těchto děl se dochovala, zatímco jiná byla v průběhu let pozměněna nebo odstraněna.

Jedním z takových příkladů je reliéf Julia Fučíka ve stanici Nádraží Holešovice, jeho autorem je sochař Stanislav Hanzík. Fučík byl významnou osobností komunistického hnutí a jeho přítomnost je připomínkou této éry. "Vítězný únor" zase připomíná kamenná mozaika ve vestibulu metra Staroměstská.

Stanice Hradčanská skrývá na svých zdech směs předrevolučních a středověkých symbolů. Ovšem většina z nich je dnes zakryta prodejními stánky a jejich interpretace zůstává otevřená fantazii. Další stanicí, kde naleznete stopy minulého režimu, je stanice Anděl. Stanice byla postavena sovětskými inženýry, a přestože původní moskevské motivy byly odstraněny, za kolejemi je stále vidět osm bronzových reliéfů včetně jednoho zobrazujícího sovětskou vlajku.

Na stanici Dejvická se kdysi nacházel kolosální reliéf Leninovy hlavy a citát z Majevského. Dnes je částečně zakrytý trafikou, ale je výraznou připomínkou ideologií, které zde kdysi panovaly.

Ideologické názvy

Zajímavé je, že některé stanice nesly i ideologické názvy, které vydržely až do roku 1990, například Kosmonautů (nyní Háje), Družby (nyní Opatov), Budovatelů (nyní Chodov) a Primátora Vacka (nyní Roztyly) na Jižním Městě.

Až pojedete metrem, dobře se kolem sebe rozhlédněte. Možná se ocitnete obklopeni ozvěnami minulé doby, kde jsou stopy předrevoluční éry stále vyryté do zdí. V pražském podzemním světě koexistuje minulost se současností a nabízí fascinující pohled na složitou pražskou historii.

Zdroje: cs.wikipedia.org, nasregion.cz, lidovky.cz