V období socialismu byla koupě automobilu pro obyvatele Československa výzvou, která vyžadovala trpělivost a finanční přípravu. Omezená nabídka, dlouhé čekací lhůty a vysoké ceny byly typickými rysy této éry. Jaké byly klíčové prvky motorismu v období socialismu?

Zdroj: Youtube

Nedostatečný automobilový trh po válce

Po druhé světové válce byl trh s automobily v Československu na začátku svého pomalého rozjezdu. Továrny byly poničeny válkou, politická mapa se přepsala a došlo k reorganizaci průmyslu, včetně znárodnění velkých podniků. To mělo vliv na produkci a dostupnost automobilů. Koupě nového auta byla pro většinu obyvatel značně finančně náročná. Lidé museli obvykle investovat značnou sumu peněz, a to včetně speciálního poukazu, který opravňoval k nákupu vozidla. Jedním z význačných hráčů na trhu byla automobilka AZNP Mladá Boleslav, která představila své první auto 7. května 1946. Škoda 1101 Tudor se stala populárním lidovým automobilem tehdejší doby.

Nová prodejna Mototechna

Mototechna, prodejna automobilů založená v roce 1949 po komunistickém únorovém převratu 1948, měla na začátku nabídku především československých vozidel, ale v průběhu 50. let se objevilo více zahraničních automobilů. V roce 1955 bylo představeno první auto západoevropské produkce, Renault 4CV.

Období normalizace

V 70. letech se začal prosazovat prozákaznický přístup, což zahrnovalo vybudování prodejních servisů a přiblížení nejznámějších socialistických modelů na československých silnicích. Jedním z dobře prodejných vozů byl i Trabant.

Pokulhávající kvalita

Konec 80. let přinesl dodávky automobilů ze spřátelených zemí socialistického tábora. Výběr však byl značně omezený, lidé mohli vybírat z 21 druhů dostupných aut. Vozy byly často jednoduché, nedobře zpracované a technologicky zastaralé, s minimální komfortní výbavou. Kdo toužil po vozidle z kapitalistické ciziny, existovalo řešení v podobě obchodního řetězce Tuzex. Zde bylo možné koupit dovážené vozy z kapitalistických zemí, ale možnost platila pouze pro vybrané lidi, a to za cenu úplatků a protislužeb. Cena nově zakoupeného vozidla byla navíc vysoká, takže většina obyvatel si auto ani dovolit nemohla.

V roce 1989, kdy průměrný plat činil 3170 korun, stála tehdejší novinka Škoda Favorit 84 600 korun, což představovalo 26,7 průměrného platu. Motorismus za socialismu byl tedy spojen s výzvami a omezeními, ale pro mnohé byl automobil lákavým symbolem svobody a prestiže.

Vzpomínáte na první auto, které ve vaší rodině bylo? Poznali byste značku jen podle obrázku? Vyzkoušejte si náš kvíz a otestujte své znalosti.  

Retro kvíz: Poznáte nejoblíbenější auta socialismu? Na plný počet to dá jen znalec

Díky za to, že sis vyzkoušel náš kvíz. Doufáme, že ses něco nového dozvěděl a bavilo tě to. Nezapomeň se podělit o svůj výsledek s přáteli!

Zdroje: denik.cz, idnes.cz, zpravy.aktualne.cz