Oproti loňskému roku, kdy bylo otevřeno pouze 16 kilometrů dálnic, letošní plán představuje mnohonásobný nárůst. Řidiči se však dočkají většiny nových úseků až na konci roku.

Historický dluh a ekonomické výzvy

Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) Česká republika splácí historický dluh, jelikož původní plány počítaly s dokončením dálniční sítě už v roce 2010. Prodlevy ve výstavbě však mají zásadní dopad na ekonomiku země, jelikož nedostatečná infrastruktura snižuje konkurenceschopnost. „Pokud se nám nepodaří dostavět dálniční síť co nejdříve, bude to mít negativní vliv na státní rozpočet,“ varuje Kupka.

Zapojení soukromého sektoru do výstavby

Významnou roli v rozvoji dálniční sítě hraje také spolupráce se soukromým sektorem formou PPP (Public Private Partnership) projektů. Aktuálně se touto formou staví 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Dalším velkým projektem je plánovaná dostavba 35kilometrového úseku dálnice D35 mezi Mohelnicí a Opatovem, který by měl být dokončen v roce 2029. Ministerstvo dopravy již vyhlásilo výběrové řízení na dodavatele zmíněné klíčové stavby.

Otevření nových dálničních úseků

I přesto, že většina dálničních úseků bude otevřena až koncem roku, některé části jsou již v provozu. Patří mezi ně například 4,4 kilometru dálnice D7 u Chlumčan v Ústeckém kraji nebo nový obchvat na dálnici D6 u Krupé na Rakovnicku, který uleví místním obyvatelům od tranzitní dopravy. Nový úsek dálnice přinesl zlepšení bezpečnosti i plynulosti dopravy v dané oblasti.

Rekordní rok pro českou dálniční síť

V roce 2024 plánuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřít celkem 118 kilometrů nových dálnic, což je rekordní číslo v historii české dálniční výstavby. Mezi nejvýznamnější novinky patří téměř 28 kilometrů na dálnici D3 v Jihočeském kraji, 17 kilometrů na dálnici D49 ve Zlínském kraji a 21 kilometrů na dálnici D55 ve Zlínském a Jihomoravském kraji.

Důležité stavby na silnicích I. třídy

Kromě dálniční výstavby pokračuje také budování a modernizace silnic I. třídy. Letos se staví 54 kilometrů nových úseků, přičemž jedním z největších projektů je městský okruh v Brně. V polovině srpna byla zprovozněna jeho část spojující Husovický tunel s Rokytovou ulicí, čímž se výrazně zlepšila dopravní situace v oblasti. Do konce roku se plánuje zprovoznění dalších částí okruhu, včetně úseků Žabovřeská a Bauerova.

Zpoplatnění nových úseků od roku 2025

Nové dálniční úseky budou pro řidiče dostupné bez nutnosti zakoupení elektronické dálniční známky pouze krátkou dobu. Ministerstvo dopravy plánuje jejich zpoplatnění od 1. ledna 2025, kdy do seznamu zpoplatněných úseků přibydou části dálnic D3, D4, D49 a D55. Výjimku tvoří pouze deset kilometrů dlouhý obchvat kolem Českých Budějovic na dálnici D3, kde bude zpoplatnění posunuto kvůli potřebě vyhodnotit dopad na místní dopravní situaci.

Zdroje: denik.cz, zpravy.aktualne.cz, zdopravy.cz