V roce 2024 očekávali častí cestující zásadní změny. Mnohá evropská letiště začala implementovat pokročilé 3D skenery, které umožňují bezpečnostní kontrole prověřovat obsah zavazadel bez nutnosti odděleně kontrolovat tekutiny. Plánovaná technologie by dovolovala přepravovat až 2 litry tekutin na palubě letadel bez povinnosti odstraňovat nádoby z příručních zavazadel. To by nejen zjednodušilo proces kontroly, ale také výrazně snížilo stres spojený s letištními kontrolami. Zlepšení mělo být výrazné i v oblasti čekacích dob ve frontách.

Nicméně kvůli technickým problémům se zaváděním technologie musela EU dočasně obnovit staré pravidlo 100 ml. Situace se dotýká všech 27 členských států EU a také Velké Británie, která i přes své plány musela krok EU respektovat.

Historie a bezpečnostní pozadí pravidla

Pravidlo 100 ml bylo zavedeno v roce 2006 jako reakce na neúspěšné teroristické spiknutí. Britská policie tehdy odhalila plán na použití tekutin, konkrétně peroxidu vodíku, k výrobě bomb přímo na palubě letadel. Od té doby bylo toto bezpečnostní opatření klíčovou součástí kontroly tekutin v příručních zavazadlech.

Přestože se technologie výrazně posunula, zavedení 3D skenerů se ukázalo být složitější, než se původně předpokládalo. V některých případech bylo nutné přizpůsobit letištní infrastrukturu – například posílit podlahy, aby bylo možné nainstalovat těžké skenery, a vyškolit personál pro práci s novými zařízeními.

Stav zavádění skenerů

Velká Británie plánovala, že všechna letiště budou do srpna 2024 vybavena novými skenery, ale zavádění technologie se opozdilo. Podobné problémy se objevily i v dalších evropských zemích. Země jako Německo, Irsko, Itálie, Litva, Malta, Nizozemsko a Švédsko byly již v procesu zavádění 3D skenerů, ale musely se přizpůsobit dočasnému opatření EU a vrátit se k limitu 100 ml. Změna se vztahuje i na letiště v zemích Schengenského prostoru mimo EU, jako jsou Island, Švýcarsko, Lichtenštejnsko a Norsko.

Zvěsti o jednotných velikostech zavazadel

V souvislosti s opatřeními na evropských letištích se také objevily spekulace o zavedení jednotných rozměrů příručních zavazadel. Podle některých zpráv by EU měla zavést standardizované velikosti zavazadel, které by platily na všech letištích. Tvrzení jsou však prozatím nepravdivá. Ačkoliv evropský parlament vyjádřil v roce 2023 zájem o sjednocení rozměrů a nákladů na příruční zavazadla, jedná se o dlouhodobý proces.

EU se zabývá různými pravidly leteckých společností, které způsobují cestujícím zmatek a vedou ke skrytým poplatkům. V létě 2023 se konal workshop, kde se diskutovalo o možnosti zavedení jednotných průmyslových standardů pro rozměry a hmotnost zavazadel. Proces by měl usnadnit cestování v Evropě, ale jeho implementace může trvat ještě několik let, protože všechny členské státy musejí pravidla schválit.

Zdroje: wired.com, news.sky.com, businesstravelnewseurope.com