Poznejte blíže ikonické stavby, z nichž každá má svůj jedinečný příběh a architektonický význam.

Kamenný most v Písku

Zdroj: Youtube

Gotický Kamenný most v Písku, který se klene přes řeku Otavu, je nejstarším dochovaným mostem v České republice a možná i ve střední Evropě. Pochází ze 13. století a byl postaven pravděpodobně za vlády Přemysla Otakara II. První doložená zmínka o mostě pochází z roku 1348 od Karla IV.

Podle legendy byl most, neoficiálně nazývaný Jelení, pojmenován podle jelena, který přes něj přešel jako první. Kamenný most v Písku, oficiálně pojmenovaný v roce 2007, je 110 m dlouhá a 6,25 m široká stavba se sedmi oblouky, z nichž šest je původních a jeden byl přidán v roce 1768. Přestože most čelil četným povodním a tisícileté vodě v roce 2002, která poškodila jeho kamenné zábradlí, odolal. V roce 2008 prošel opravami, včetně výměny kříže s Kristem, který v roce 2007 vyvrátil orkán Kyrill.

Duhový most v Bechyni

Duhový most v Bechyni, dokončený v roce 1928, je úžasným příkladem železobetonové obloukové architektury. Se svým 90metrovým rozpětím a výškou 38 metrů nad řekou Lužnicí připomíná duhu táhnoucí se nad údolím. Stavba mostu byla zahájena v roce 1924 a vedl ji Dr. Ing. Eduard Viktora. Vyžádala si značné prostředky, na most padlo 2 500 tun cementu a 500 tun železa. Most byl slavnostně otevřen v den desátého výročí vzniku Československa.

Barokní most v Bělé nad Radbuzou

Půvabný most pro pěší, který nechala v letech 1723 až 1725 postavit kněžna Metternichová, stojí v méně známé obci Bělá nad Radbuzou. Po vzoru pražského Karlova mostu má osm oblouků z masivních kamenných kvádrů a zdobí ho šest barokních soch světců. Most jen o vlásek unikl zničení v květnu 1945, kdy ho ustupující německá armáda chtěla vyhodit ddo povětří, ale starosta města ji na poslední chvíli dokázal přesvědčit, aby most ušetřila. Dnes je symbolem odolnosti a znakem města.

Železniční viadukt v Kryštofově Údolí

V údolí říčky Rokytky nedaleko Kryštofova Údolí leží impozantní železniční viadukt, dokončený v roce 1900. Celkem 202 metrů dlouhý viadukt, postavený vídeňskou firmou Bruder Redlich & Berger, má 14 polí, každé široké 12 metrů, a dosahuje výšky 27 metrů. Je postaven z dioritu z Ještědského hřbetu a obložen libereckou žulou a je příkladnou kombinací inženýrského a přírodního začlenění do krajiny. Viadukt zůstává významnou kulturní památkou a dokladem inovativního mostního stavitelství.

Barokní most v Náměšti nad Oslavou

Obloukový silniční most v Náměšti nad Oslavou, známý jako "malý Karlův most", postavil ve 40. letech 19. století Václav Adrian z Enckenvoortu. Rozpíná se na délku 62 metrů a na šířku 8 metrů, zdobí ho 20 soch od Josefa Winterhaldera staršího. Sochy, mezi nimiž jsou dvojice andělů a světců, symbolizují ochranu a opatrovnictví. Most se objevil v několika filmech a televizních seriálech, které zdůrazňují jeho kulturní a historický význam.

Karlův most v Praze

Žádná diskuse o českých mostech není úplná bez zmínky o ikonickém Karlově mostě v Praze. Byl postaven mezi rokem 1342 a počátkem 15. století na místě Juditina mostu na objednávku Karla IV. a podle návrhu architekta Petra Parléře. Most dlouhý 516 metrů a široký 10 metrů je proslulý svými 30 sochami a jedním křížem, přičemž mezi nejpozoruhodnější patří sochy od Matyáše Bernarda Brauna.

Historicky významný most byl součástí Královské cesty a vojenským vyhlídkovým bodem během švédského obléhání v roce 1648. Kdysi po něm jezdila různá vozidla, dnes jde o památku určenou pouze pro pěší. Rozsáhlá rekonstrukce dokončená v roce 2010 zachovala jeho historickou a architektonickou velkolepost.

Architektonické zázraky

Mosty v České republice jsou více než pouhými křižovatkami; jsou to architektonické zázraky, které vyprávějí příběhy o odolnosti, inovacích a kulturním dědictví. Od starobylého Kamenného mostu v Písku až po malebný Karlův most v Praze, každá stavba odráží bohatou historii a architektonickou zdatnost země.

Zdroje: novinky.cz, iportal24.cz, idnes.cz