Některá nádraží vypadají skvostně, jiná nahánějí hrůzu. Jedno z takových je i v Ostravě Vítkovicích. Budova je postavena v bruselském stylu a od roku 2020 je kulturní památkou. Na seznam památek se ovšem dostala ve značně zbědovaném stavu.

Apokalyptický výjev

Zdroj: Youtube

Je ž k nevíře, jak děsivě může ceněná památka vypadat. Okna zatlučená dřevotřískou, posprejovaná fasáda a opadávající kachličky působí naprosto dekadentním dojmem. Ani nejbližší okolí nedělá dobrý dojem.

Okna, která zůstala vcelku, byla ještě do nedávna špinavá tak, že přes ně pomalu nebylo vidět. Poprvé bylo skleněné průčelí umyto v roce 1967 před otevřením nádraží, podruhé pak letos. Za 57 let tak okna viděla mycí prostředky jen dvakrát.

Velká rekonstrukce

Vítkovické nádraží ale dlouho postrachem nebude. Začala zde totiž velká rekonstrukce za více než čtvrt miliardy korun. Práce už začaly a potrvají nejméně dva roky. Oprava děsivého nádraží přišla podle některých odborníků doslova za pět minut dvanáct.

Výpravní budova navržená v 60. letech minulého století architektem Josefem Dandou se tak konečně dočká lepšího osudu. „Veškeré práce budou provedeny v souladu s požadavky památkářů. Umělecká výzdoba i stávající materiály proto zůstanou zachovány. Vnitřní dispozice ale doznají změny. Vzniknou tak prostory pro kanceláře, obchody, služby i klimatizovanou čekárnu, řekl mluvčí Správy železnic Tomáš Gavenda. Zachována zůstane i fasádní plocha z 60. let. Objekt bude zateplený z vnitřní strany.

Z ruiny perla

Odpudivé nádraží v Ostravě Vítkovicích se za pár let může stát skvostem města. Podobně jako kdysi nádraží v Českých Budějovicích, které bylo prohlášeno za vůbec nejošklivější v Česku. Z posledního místa se ale díky pětileté rekonstrukci vyšvihlo rovnou do čela.

 „Nádraží v Českých Budějovicích dnes považuji za jedno z nejkrásnějších na české železnici. Jsem velmi rád, že prošlo proměnou, kterou si zaslouží,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Smutné osudy zastávek

Jakmile bude vítkovické nádraží zrekonstruované, bude na černé listině zase jiné nádraží. Železničních zastávek, kam se v noci člověk bojí vstoupit, je v Česku pořád hodně. A to i ve velkých městech. Stačí se podívat třeba na vlakové nádraží v Brně nebo nádraží na pražském Smíchově.

O menších zastávkách ani nemluvě. Ty mnohdy budí dojem, že jsou snad určené k demolici. A nejde jen o zastávky železniční, ale i autobusové. Naštěstí se řadu z nich daří postupně opravovat. Dobrou vizitku nám totiž rozhodně nedělají.

Zdroje: idnes.cz, tn.nova.cz, koktejl.cz