S ohromující délkou 3/4 kilometru a výškou zavěšení 95 metrů nad zemí slibuje Sky Bridge 721 nezapomenutelnou cestu, která prověří vaši odvahu a poskytne úchvatný výhled na okolní přírodní krásy.
Ikony turistického centra
Turistické centrum Dolní Morava, které je známé řadou vzrušujících atrakcí, jako je Stezka v oblacích, bobová dráha nebo mamutí horská dráha, přidalo do své koruny nový klenot v podobě Sky Bridge 721. Visutý most, který se klene přes Mlýnskou dolinu, překonává dokonce i ikonický portugalský most 516 Arouca spojující vodopád Aguieiras s propastí Paiva.
Brána do srdce přírody a historie
Sky Bridge 721 je však víc než jen dobrodružství, při kterém se vám rozbuší srdce; je to brána do přírody a historie. Na druhé straně mostu se návštěvníci mohou ponořit do místní flóry a fauny a zároveň prozkoumat zajímavou historii dolnomoravského pohraničí. Díky spolupráci Horského střediska Dolní Morava, Lesů České republiky, s. p., Chráněné krajinné oblasti, Destinační společnosti Králický Sněžník a Muzea československého opevnění 1935-38 vznikla poutavá a naučná stezka známá jako "Most času". Obsahuje prvky rozšířené reality a 10 naučných panelů, které se věnují tématům, jako je ochrana přírody a historické události, které formovaly region od roku 1935.
Ohlasy na Sky Bridge 721 jsou velmi pozitivní. V roce 2022 jej prestižní americký časopis Time označil za jedno z nejlepších míst na světě, čímž upevnil jeho status místa, které musejí navštívit jak fanoušci vzrušujících zážitků, tak milovníci přírody.
Inženýrský zázrak
Neméně obdivuhodný je i technologický zázrak Sky Bridge 721. Projektu se ujal stejný tým, který stojí za nedalekou rozhlednou Stezka v oblacích. Stavba mostu byla složitá. Vyžadovala překonání problémů hornatého terénu a specifických požadavků na visutý most, včetně přeložení konců kabelů a vybudování betonových patek s ocelovou výztuží.
Stavba se protáhla na dva roky, přičemž jedním z nejkritičtějších kroků bylo nalezení optimálního tvaru konstrukce lávky a zajištění její stability proti větrným silám. To vyžadovalo speciálně navržený napínací mechanismus integrovaný do země. Aleš Gebauer, technický ředitel společnosti Taros Nova, zdůraznil důležitost zvládání statického a dynamického zatížení, zejména pokud se jedná o tak dlouhou lávku.
Další významnou výzvu představovala nadměrná velikost a hmotnost pylonů. Žádná česká firma nebyla schopna zajistit potřebnou povrchovou úpravu proti korozi. Práce tak musely být provedeny v sousedním Polsku.
Vzrušující zážitek
Instalaci umožnily inovativní techniky, jako je použití dronů k přepravě lan a kabelů přes údolí. Lana nyní nesouvese hmotnost samotného mostu, která činí celkem 227 tun, přičemž maximální nosnost v mezním stavu je 275 tun. Návštěvníci mohou zažít vzrušení z jemného pohupování mostu ve větru, bezpečně ohraničeného 1,2 metru vysokým zábradlím z nerezové oceli. Lávka pojme v daném okamžiku až 500 osob, což všem zajistí nezapomenutelné dobrodružství.
Zdroje: silnice-zeleznice.cz, cc.cz, kudyznudy.cz