Jedním z nejčastějších problémů na českých dálnicích je neochota jezdit v pravém pruhu, jak to vyžaduje zákon.
Pravidlo „jezdí se vpravo“ není náhodné
Zákon o provozu na pozemních komunikacích 361/2000 Sb. jasně stanovuje, že na dálnicích a silnicích mimo obec se jezdí v pravém jízdním pruhu, pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti. Levý pruh slouží výhradně k předjíždění, objíždění nebo odbočování. Přesto se na českých dálnicích často setkáváme s jezdci, kteří pravidla nedodržují, a to z různých důvodů. Časté výmluvy zahrnují například:
Pravý pruh je rozbitý – kamiony častým používáním vytvářejí vyjeté koleje, což může zhoršit kvalitu povrchu. Řidiči se tomu vyhýbají, ale ani toto není důvodem pro setrvání v levém pruhu.
Předjíždím, a tudíž nemusím zpět do pravého pruhu – tato výmluva je často slyšet, i když se předjížděné auto nachází kilometry daleko.
V prostředním pruhu mám dostatek místa na obou stranách, takže je to bezpečnější – takovýto pocit bezpečí však neznamená, že je správné. Pravidlo jasně říká, že jezdit v prostředním nebo levém pruhu je povoleno jen v případě, kdy předjíždíte.
Jedu maximální povolenou rychlostí 130 km/h, takže mě nikdo nemá co předjíždět – tento argument je zcela mylný. I když jedete maximální povolenou rychlostí, levý pruh stále slouží pouze k předjíždění, a to bez ohledu na to, jak rychle jedete. Navíc může nastat situace, kdy jiný řidič potřebuje jet rychleji, například v případě nouze. Dále je nutné si uvědomit, že přestupky druhých řidičů má řešit policie a ne vy.
Dopad na plynulost provozu
Nedodržování pravidla o jízdě v pravém pruhu má zásadní vliv na celkovou plynulost provozu. Jakmile řidiči setrvávají zbytečně v levém pruhu, nejenže blokují ostatní, ale mohou také vyvolat nebezpečné situace, kdy ostatní řidiči začínají prudce brzdit, podjíždět nebo neadekvátně reagovat na překážku.
Pokuty a riziko nehod
Za blokování levého pruhu na dálnicích mimo obec hrozí pokuta na místě až 1 500 Kč, ve správním řízení pak až 5 000 Kč. Sankce mají vést k tomu, aby se řidiči řídili pravidly a přispívali k plynulosti a bezpečnosti silničního provozu. Nedodržování pravidla "jezdí se vpravo" je však jedním z hlavních důvodů vzniku dopravních kolon a nehodových situací.
Blokování levého pruhu nejen zvyšuje nervozitu ostatních řidičů, ale zpomaluje dopravu stovkám aut za vámi. Kaskádovitý efekt může vést ke zvyšování rizika nehod, které na dálnicích bývají kvůli vyšším rychlostem velmi nebezpečné a mnohdy končí tragicky.
Zdroje: autozive.cz, tn.com.ar, garaz.cz