Nadcházející cesta historií českých drah a vlaků nás zavede do doby, kdy parní lokomotivy vytvářely novou éru dopravy a propojovaly oblasti. Představme si dobu, kdy ve Stocktonu v Anglii v roce 1825 poprvé vyjel vlak směrem do Darlingtonu, a v té chvíli odstartovala přeprava zboží železniční cestou, ale také byly poprvé v historii přepravovány po železnici první osoby.
Záhada oficiální dokumentace
S přibývajícím časem se železnice staly klíčovým prvkem infrastruktury, avšak vývoj a zahájení provozu v českých zemích se řídily odlišnými pravidly a okolnostmi. Přestože v roce 1918 vznikly Československé státní dráhy, není zaznamenán oficiální dokument, který by tento krok formálně podpořil. Nicméně se obecně předpokládá, že státní dráhy vznikly v den vzniku samotného Československa 28. října 1918. V období plného právních předpisů a vyhlášek to může působit jako paradox, ale historie někdy zanechává mezery, které můžeme jen odhadovat.
Českomoravská továrna na stroje
Po vzniku ČSD v roce 1918 se vedení drah rychle muselo vyrovnat s řadou výzev včetně nedostatku moderních lokomotiv. České dráhy zdědily rozsáhlou síť od Bavorska, ale vozidlový park byl zastaralý a rozmanitý. První Českomoravská továrna na stroje v Praze přišla s řešením v podobě nových parních lokomotiv řady 365.0, čímž zahájila modernizaci parku.
Nová éra efektivní přepravy
Pro místní dráhy bylo klíčovým úkolem překonat problémy spojené s používáním zastaralých parních lokomotiv, které nutily lokálky pohybovat se velmi nízkými rychlostmi. ČSD reagovaly na tuto výzvu zadáním výroby nové, jednotné lokomotivy pro místní dráhy – vznikla tak řada 423.0 s přezdívkou „Velký bejček“, což byla odpověď na potřebu efektivního a jednotného vozidla pro místní přepravu.
Inovace a motorizace
Na počátku dvacátých let 20. století, vedle výrazného parního pohonu, začaly v českých drahách vzkvétat inovace. V roce 1927 přišlo zlomové období – zahájení motorizace provozu. Na trati Zaječí–Hodonín se poprvé objevily první motorové vozy M 120.0 a M 120.1, které představovaly revoluci v dopravě.
Kolejové autobusy
První motorové vozy vyráběné firmami Praga a Škoda byly inspirovány tehdejšími autobusy a dostaly přezdívku "kolejové autobusy". Nová vozidla umožňovala dopravu na místních tratích s větší efektivitou. Byla však omezena tím, že mohla jezdit pouze jedním směrem, a v koncových stanicích se musela pomocí výsuvné točny na spodku vozu komplikovaně otáčet do opačného směru.
Evoluce na kolejích
Rok 1928 přinesl další inovaci v podobě motorových vozů M 120.3 nazývaných „Věžák“. Tyto stroje se odlišovaly od ostatních motoráků nezaměnitelnou vizáží, především díky kabince pro strojvedoucího umístěné netradičně na střeše vozu. Novinka znamenala další krok směrem k modernizaci a rozmanitosti vozového parku českých drah.
S postupujícím časem se tak české dráhy stávaly svědky neustálé evoluce, kdy se původní parní pohon mísil s moderními technologiemi a motorovými vozy označovanými jako "kolejové autobusy" a od roku 1928 "Věžáky". Vývoj ukazuje odvahu a schopnost českých drah adaptovat se na nové technologické trendy, a zlepšovat tak kvalitu a efektivitu dopravy pro cestující a náklad.
Metro, speciální kategorie
V roce 1994 přibylo do rodiny českých drah metro, stávající se součástí železniční sítě a kategorie železničních drah speciálních. Dříve tvořilo samostatnou kategorii městských rychlodrah, ale s touto změnou bylo začleněno do celkového železničního systému.
Historie českých drah a vlaků nám tak ukazuje, jak se železniční systém vyvíjel a přizpůsoboval novým potřebám a technologickým pokrokům. Od prvních parních lokomotiv až po moderní metro, české železnice zanechaly svůj otisk v dopravní historii.
Pojďte si s námi zkusit otestovat, jak dobře znáte názvy českých historických vlaků.
Kvíz: Velký bejček či Věžák. Jak dobře znáte historii českých vlaků?
Retro steam train moves at winter day.
Díky za to, že sis vyzkoušel náš kvíz. Doufáme, že ses něco nového dozvěděl a bavilo tě to. Nezapomeň se podělit o svůj výsledek s přáteli!
Zdroje: cs.wikipedia.org, cd.cz, dopravadnes.cz