Ať už šlo o luxusní limuzínu, nebo snový projekt lidových vozů, každý automobil nesl s sebou svůj vlastní příběh a přispěl k bohatému dědictví našeho automobilového průmyslu. Československo se mezi lety 1918 až 1938 rozhodně mělo čím pochlubit. Připravte se na dobrodružství do minulosti, kde se kov a kůže setkávají s inovacemi a duchem doby.

Zdroj: Youtube

Gigant v oboru

Ve 20. letech minulého století se československá automobilová scéna obohatila o novou kapitolu díky spojení strojírenského gigantu Škoda s automobilkou Laurin & Klement. Díky spolupráci se zrodily nové modely vozů, které se staly nedílnou součástí tehdejšího automobilového průmyslu.

Symbol prestiže

Jedním z prvních modelů, kterými se Škoda-Laurin & Klement prezentovala, byl moderní typ Hispano-Suiza H6B. Luxusní automobil se vyráběl v plzeňské továrně. Zvláštní pozornost si však získal objednávkou na reprezentativní limuzínu pro prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka. Limuzína vyrobená v roce 1925 byla vysoce ceněna jak pro svou technickou dokonalost, tak pro svůj význam. Prezident Masaryk ji používal až do roku 1935, kdy byla vrácena výrobci.

Luxusní výroba

Luxusní model automobilu nejenže sloužil jako transportní prostředek pro hlavu státu, ale také se stal symbolem prestiže a technického pokroku tehdejšího Československa. Výroba pokračovala až do roku 1929, přičemž československé varianty byly konstruovány ještě lépe než originál. Automobilka Škoda vyráběla pouze šasi, na které si zákazník nechal osadit karosérii od vybraných karosářů, což mu zajistilo auto na míru jeho potřebám.

Méně známé modely

Kromě Hispano-Suiza H6B se však na československých silnicích v té době objevovala i řada dalších zajímavých vozů, jejichž jména jsou dnes téměř zapomenuta. Například strojírenský konstruktér Břetislav Novotný se pokusil realizovat svůj sen o lidovém voze za rozumnou cenu. V roce 1928 založil spolu s Františkem Kolandou automobilovou továrnu NK, jejímž výsledkem byl model Enka. Malý automobil s jednoválcovým motorem se vyráběl v malých sériích a získal si přízeň několika nadšenců.

Zapomenuté skvosty

Dalším zapomenutým modelem byla automobilka Gatter, kterou založil konstruktér Wilibald Gatter v Zákupech u České Lípy. Firma se pokoušela proniknout na trh s lidovými auty, avšak kvůli silné konkurenci neuspěla a výrobu zastavila v roce 1934.

Kreativita a technický pokrok

Éra také přinesla mnoho dalších zajímavých konstrukcí a unikátních projektů, které byly svědky nejen technického pokroku, ale i tvůrčího ducha a inovací československých konstruktérů. Mezi zapomenuté skvosty patří například prototyp FRM z roku 1935, který vznikl díky konstruktérům Stefanu Fischerovi a Ottovi Reimannovi. Vůz byl zároveň dílem aerodynamického designu, který konstruktér Fischer předtím aplikoval při práci na automobilech Jawa.

Rakovnický zázrak

Dalším zajímavým projektem byl automobil značky Hara, který navrhl a sestavil rakovnický rodák Alois Halašta. Měl se stát symbolem města Rakovníka, ale přestože se Halašta pokoušel vytvořit několik prototypů, výroba auta se nakonec nikdy nedostala do sériové produkce.

Každý z těchto modelů nesl s sebou svůj vlastní příběh a přispěl k bohaté paletě automobilové historie Československa. I když jsou jejich jména dnes téměř zapomenuta, stále zůstávají důležitými svědky doby, kdy se naše země stala hráčem na poli automobilového průmyslu. Jejich vývoj, tvorba a konečné osudy nám připomínají, jaké odhodlání bylo potřeba k vytvoření československých automobilů první republiky. Zanechaly nám tak dědictví, na které můžeme být právem hrdí.

Pojďte si s námi vyzkoušet kvíz, jak dobře se orientujete v těchto skvostech první republiky!

Kvíz: Slavná auta první republiky. Jak dobře znáte vozy, v nichž jezdili Baarová nebo Masaryk?

Děkujeme, že jste si vyzkoušeli náš kvíz a doufáme, že vás bavil a něco nového jste se dozvěděli. Nezapomeňte se o svůj výsledek podělit s přáteli!

Zdroje:sumpersky.denik.cz, denik.cz, zpravy.aktualne.cz, novinky.cz