Kruhové objezdy jsou v Česku stále populárnější. Nahrazují klasické křižovatky, protože jsou bezpečnější a zajišťují větší plynulost provozu. Mnoho řidičů však i přes jejich častý výskyt stále tápe v tom, jak se na nich správně chovat, což vede ke zmatkům a někdy i kolizním situacím.

Jak funguje kruhový objezd?

Zdroj: Youtube

Kruhové objezdy jsou navrženy tak, aby umožnily plynulý průjezd vozidel a zkrátily dobu čekání řidičů, kteří přijíždějí z vedlejších silnic. Na rozdíl od klasických křižovatek, kde je potřeba zastavit nebo výrazně zpomalit, kruhové objezdy umožňují průběžnou jízdu při nízké rychlosti. Tím se nejen zvyšuje plynulost provozu, ale také snižuje riziko vážných nehod, protože případné srážky jsou obvykle méně závažné.

Kdo má přednost?

Základním pravidlem kruhových objezdů je, že vozidla již jedoucí po kruhovém objezdu mají přednost před těmi, která na něj teprve vjíždějí. Pravidlo je platné na většině kruhových objezdů, kde je umístěna značka „Dej přednost v jízdě“.

Pokud však dopravní značení chybí, jak se může stát v některých zahraničních zemích, platí pravidlo přednosti zprava. To znamená, že řidiči na kruhovém objezdu musejí dát přednost těm, kteří na něj teprve vjíždějí. Týká se to například Francie nebo Itálie.

Problémy s víceproudými objezdy

Řada řidičů má potíže především s jízdou po víceproudém kruhovém objezdu. Mnozí se domnívají, že zde platí pravidlo přednosti zprava, podobně jako na dálnici nebo klasických víceproudých silnicích. To však není pravda. Na kruhovém objezdu musí dát přednost vždy ten, kdo mění směr jízdy, tedy například při přejíždění z vnitřního pruhu do vnějšího nebo při opouštění objezdu. Vozidla jedoucí ve vnějším pruhu mají právo pokračovat v jízdě, a pokud chcete kruhový objezd opustit, je třeba si najít bezpečnou mezeru a případně projet další okruh.

Význam směrovek

Další častou chybou je nesprávné používání blinkrů na kruhovém objezdu. Při vjezdu na kruhový objezd směrovka není potřeba – jedete přirozeně doprava, což je jasné všem ostatním řidičům. Naopak je klíčové použít směrovku při přejíždění mezi pruhy a při opouštění kruhového objezdu. Směrovka dává ostatním řidičům signál o vašich záměrech, což přispívá k plynulosti a bezpečnosti provozu. Směrovku je třeba zapnout, když minete poslední odbočku před tou, ke které míříte.

Jak správně opustit kruhový objezd?

Vyjíždění z kruhového objezdu je další oblastí, kde řidiči často chybují. Zásadní je použití směrovek – při přejíždění z pruhu do pruhu a při samotném opuštění objezdu. Důležité je také načasování směrovky. Pokud začne řidič „blikat“ příliš brzy, může zmást ostatní účastníky provozu, kteří se připravují vjet na kruhový objezd.

Zdroje: autozive.cz, idnes.cz, garaz.cz
částečně vytvořeno AI