Rozsáhlá železniční síť, na kterou se kdysi habsburská monarchie dívala skepticky, se zrodila z finanční nutnosti a strategického koncesního zákona z roku 1854, který otevřel cestu k rychlému rozvoji železnice prostřednictvím soukromých podniků. Do začátku první světové války byla z velké části vybudována železniční síť, kterou známe dnes.
Dnes se Česká republika může pochlubit hustotou železnic srovnatelnou pouze s Německem, Švýcarskem a Belgií.
Pokroky po sametové revoluci
V posledních několika desetiletích došlo v České republice k transformačním změnám v oblasti vlakové dopravy. Od pádu komunismu, který byl poznamenán sametovou revolucí, došlo k hlubokému rozvoji železniční dopravy. Zvýšila se rychlost, současné rychlíky jezdí až 100km rychlostí, což výrazně zkrátilo dobu jízdy na hlavních trasách o třetinu ve srovnání s pomalým tempem cestování v předchozích desetiletích.
Skok v pohodlí cestujících
Skok v pohodlí cestujících a rozsahu služeb je asi jednou z nejhmatatelnějších změn v české železnici. Z mizivé nabídky základního vybavení je nyní více než 1 200 vozů vybaveno klimatizací a přibližně 1 000 vlaků nabízí Wi-Fi a elektrické zásuvky, které uspokojují digitální potřeby dnešních cestujících. Prioritou je také bezbariérovost, přibližně 5 000 vlaků nyní nabízí bezbariérový přístup.
Kulturní změny
Jednou z kulturnějších proměn v českém železničním provozu je změna týkající se kouření. Až do roku 2007 bylo kouření běžné v mnoha částech vlaků a stanic. To se dramaticky změnilo s řadou zákazů, které vyvrcholily úplným zákazem kouření ve všech vozech Českých drah v prosinci 2007. Tento posun odráží nejen měnící se zdravotní povědomí, ale je také v souladu s širšími evropskými trendy v politice veřejného zdraví.
Cesta zpět
Nostalgie tradičního cestování vlakem má pro mnohé stále své kouzlo. Jízdy historickými vlaky, které napodobují zážitky z minulých dob, včetně používání tradičních tvrdých jízdenek – které kdysi průvodčí proštípli kleštičkami – jsou mezi nadšenci toužícími po příchuti minulosti obzvláště oblíbené.
Zvýšená podpora
Reformy po roce 1989 také rozšířily podporu pro různé skupiny cestujících. Na rozdíl od dob Československé socialistické republiky se dnešní senioři těší výrazným slevám na jízdném, což je výhoda, která se po pádu socialismu různě rozšiřovala. Slevy, dříve vyhrazené především pro pracující a studenty, nyní podporují větší inkluzivitu a dostupnost a odrážejí spravedlivější přístup k veřejné dopravě.
Zdroje: zdopravy.cz, zeleznicar.cd.cz, vlaky.net