Je to otázka, kterou už si v historii položila nepřeberná spousta řidičů – „Můžu s tím dojet?“ Leckdo zažil situaci, kdy se za jízdy bez zjevného přičinění rozsvítila nějaká kontrolka. Piktogram dost možná nezřetelného významu, který na něco upozorňuje, ale auto jede dál. Mnoho řidičů tak neví, jestli může dojet až do cíle, zastavit při první komfortní příležitosti, nebo raději okamžitě dupnout na brzdy a co nejdříve zhasnout motor. Právě o tom, jak máte vzniklou situaci řešit, však leccos vypoví barva kontrolky.
Zelená nebo bílá – barvy informačních kontrolek
Zelené kontrolky jsou ty, které řidiče pouze informují o zapnutých a funkcích vozu a jeho osvětlení. Zelené jsou kontrolky rozsvícených světel a blikajících blinkrů, případně zapnutého tempomatu/omezovače nebo aktivních jízdních asistentů. Jsou to věci, které nemusíte nijak řešit a pravděpodobně se vztahují na funkce, které jste sami vědomě zapnuli, nebo je auto zapnulo automaticky.
Drobnou výjimkou je zde modrá kontrolka zapnutých dálkových světel, která vám dává najevo, že můžete oslňovat ostatní řidiče.
Žlutá – barva upozorňujících kontrolek
Žluté kontrolky mohou mít v principu vícero významů a „důležitostí“, jejich obecnou funkcí však je na něco upozornit. Rozsvítí-li se žluté, případně zejména u starších aut oranžové kontrolky, může jít o upozornění na závadu, která však přímo neohrožuje pojízdnost vozu. Stále častěji jde také o upozornění na to, že jsou některé funkce vozu vypnuté.
Zejména u novějších vozů často platí, že jejich majitelé jezdí konstantně s několika rozsvícenými žlutými kontrolkami. Stačí, aby po každém startu vypnuli funkci stop/start, zhasínající motor při stání, případně vypnuli asistent jízdy v pruzích, který může být na některých silnicích nepříjemný, až otravný. Právě na vypnutí takových funkcí pak vůz upozorňuje žlutými kontrolkami, s jejichž přítomností se musíte zkrátka smířit. Opět je tu také drobná výjimka, a sice upozornění na rozsvícenou zadní mlhovku.
Stále je však běžná i druhá role žlutých kontrolek, a sice upozornění na závadu či nedostatek. Může jít o banalitu – některá auta třeba žlutou kontrolkou ostřikovaného čelního okna upozorňují na nedostatek kapaliny do ostřikovačů, a dobře známý je i symbol tankovacího stojanu, upozorňující na palivovou rezervu. Na druhou stranu se ale může rozsvítit třeba symbol brzdového obložení, který znamená, že se životnost brzdových destiček chýlí ke konci, žlutá kontrolka chladicí kapaliny, značící její nedostatek nebo žlutá olejnička – v takovém případě má váš vůz elektronické čidlo množství motorového oleje, a hlásí opět jeho nedostatek.
Detailně nastudovat význam svítících kontrolek v autě můžete na snímcích v galerii u tohoto článku.
Poznat Svět
Od doby, co jsou všechna nová auta vybavena systémem hlídání tlaku v pneumatikách, si spousta řidičů zvykla i na symbol tlaku v pneumatice. K jeho rozsvícení není potřeba únik tlaku, ale třeba jen výraznější změna teploty nebo to, aby některému čidlu ve ventilku došla baterie.
Co znamenají svítící kontrolky v autě?
Žluté kontrolky jsou typické i pro závady nejrůznějších systémů. Klasikou je kontrolka motoru, která upozorňuje na to, že je v řídící jednotce zapsána nějaká závada – bohužel to, o jakou závadu se jedná, se dozvíte až po připojení diagnostiky. Totéž platí pro žlutou kontrolku převodovky, stabilizačního systému, airbagu, žhavení, asistenčních systémů, světel a další. Žlutá kontrolka – často blikající – může také znamenat, že je auto v „nouzovém režimu“ s omezeným výkonem.
Zjednodušeně řečeno – pokud žlutá kontrolka neoznačuje funkci, kterou jste sami vypnuli, případně pokud její původ nelze vyřešit dolitím/doplněním požadovaného, můžete jet dál a dojet i do cíle, ale rozhodně byste problém neměli ignorovat. Například za kontrolkou motoru se může ukrývat celá řada závad, které potenciálně přerostou ve větší problém.
Červená – barva kriticky varovných kontrolek
Ani ta nejnepříjemnější ze žlutých kontrolek by nikdy neměla znamenat problém tak velký, aby bylo potřeba kvůli němu okamžitě zastavit. Červená kontrolka, která se rozsvítí za jízdy, často doprovázená ještě akustickým varováním, však v mnoha případech znamená přesně to. Ve většině případů jde o varování na kritické problémy, s nimiž můžete další jízdou buď fatálně poškodit auto, nebo se vystavujete nebezpečí. V posledních letech však můžete narazit i na červené kontrolky, které nevarují před závadami, ale před kolizí.
Červeně se rozsvítí nedostatečná hladina brzdící kapaliny, která může znamenat ztrátu brzdného účinku, či nedostatečný tlak oleje, který může prakticky okamžitě vyústit v přidření motoru. Dále i přehřátí chladicí kapaliny, nefunkční elektrický posilovač řízení nebo kritická chyba automatická převodovky. Dobře známý je také červený symbol baterie, který značí nefunkční dobíjení, a tedy že si auto další jízdou vybije baterii.
Červené kontrolky téměř vždy znamenají něco, s čím nemůžete jet, na druhou stranu se sem řadí třeba i upozornění na nezapnutý bezpečnostní pás nebo zataženou ruční brzdu. Ani v jednom případě nemůžete jet, ale o závadu se nejedná. Stejně tak se může červeně rozsvítit kontrolka nedostatku kapaliny AdBlue, která znamená, že vás auto nenechá znovu nastartovat kvůli funkci SCR katalyzátoru.
U novějších aut se můžete setkat také s kontrolkami navázanými na jízdní asistenty, které spolu se zvukovým signálem varují před kolizí. Jedná se o blikající kontrolku protikolizního asistentu, červené symboly hlídání mrtvého pruhu v zrcátkách, když zapnete blinkr, nebo varování adaptivního tempomatu, že musíte brzdit sami pro vyšší brzdný účinek.