Tomáš Baťa, jehož jméno se stalo synonymem pro kvalitní obuv, měl velký vliv. Svým architektonickým zázrakem, obchodním domem Baťa na Václavském náměstí, způsobil revoluci v maloobchodě.

Vzestup obuvnického impéria

20. léta 20. století předznamenala rychlý rozmach Baťova obuvnického impéria, které se ze 160 obchodů v roce 1920 přeměnilo na ohromujících 563 v roce 1925, což bylo důkazem jeho pravidla, že žádné město není příliš malé pro Baťův obchod, pokud má církev a policii.

Baťův palác služeb

Zdroj: Youtube

V roce 1927 se v dolní části Václavského náměstí začala rodit vize Tomáše Bati o obchodním domě, který by neměl obdoby. Obchodní dům Baťa, navržený týmem, jehož členem byl i sám Baťa, byl zázrakem funkcionalistické architektury inspirované americkou progresivitou. Sedmipatrová budova se pyšnila špičkovými prvky, jako byly tři osobní výtahy, eskalátory a dokonce potrubní pošta, a vystihovala ducha inovací, který definoval značku Baťa.

Centrum modernosti a pohodlí

Obchodní dům Baťa byl více než jen místem, kde se daly koupit boty. Nacházely se v něm mimo jiné kanceláře, pedikérský salon, kavárna a dětský koutek. Módní přehlídky na americkém jevišti a efektivní reklamní systémy podtrhovaly moderní přístup k maloobchodu, díky němuž byl obchodním domem, který byl ve své době nejvyspělejší v Československu a představoval zdatného konkurenta na světové scéně.

Zachování dědictví v bouřlivých dobách

Předčasná smrt Tomáše Bati při leteckém neštěstí v roce 1932 vedla k tomu, že vedení obchodu převzal jeho nevlastní bratr Jan Antonín Baťa. Přestože musel čelit výzvám nacistického režimu a následnému znárodnění firmy v roce 1945, duch Bati přetrval. Národní podnik Svit pokračoval v tradici výroby a prodeje obuvi a zajistil, že odkaz Baťových inovací zůstal živý.

Stoletá tradice pokračuje

Dnes, téměř sto let po otevření, ikonická budova na Václavském náměstí opět hrdě nese jméno Baťa. Hlavním výrobním sortimentem je i nadále obuv, což svědčí o trvalém odkazu vize Tomáše Bati. Obchodní dům Baťa zůstává nejen symbolem architektonické a maloobchodní inovace, ale slouží také jako připomínka odolnosti a trvalé přitažlivosti značky Baťa.

Příběh společnosti Baťa nakonec není jen o botách, ale o síle inovací, významu tradice a vlivu, který může mít jeden vizionář na svět.

Zdroje: cs.wikipedia.org, prahaneznama.cz, prazsky.denik.cz