Pojďme nahlédnout do historie a prozkoumejme fascinující svět prezidentských automobilů.
T. G. Masaryk – muž na úrovni
Tomáš Garrigue Masaryk, otec zakladatel Československa, byl známý svou láskou k turistice a cyklistice, ale měl také zálibu ve stylových automobilech. Během svého prezidentství vlastnil několik automobilů včetně modelů Laurin & Klement a Praga. Pozornost však na sebe strhla jeho majestátní Škoda Hispano Suiza 25/100 KS. Tento vůz s řadovým šestiválcovým motorem o objemu 6,6 litru a výkonu 74 kW byl symbolem třídy a kultivovanosti. Dnes se nachází ve sbírce Národního technického muzea a je dokladem Masarykova prezidentského stylu.
Edvard Beneš – nadšenec pro Tatru
Edvard Beneš, druhý československý prezident, šel výběrem automobilů v Masarykových stopách. Začínal s vozem Tatra 80 a později jezdil s vozem Tatra 70A, známým svým šestiválcovým motorem o objemu 3,8 litru. Měl také na zakázku postavenou Pragu Golden, což dokládalo jeho zálibu v luxusních vozech.
Emil Hácha – Hitlerův dar
Emil Hácha, který zastával funkci prezidenta v době protektorátu Čechy a Morava, měl ve svém prezidentském vozovém parku zajímavý přírůstek – Mercedes-Benz typ 770 řady W150. Mělo to ale jeden zásadní háček. Nebyl to dar od nikoho jiného než od samotného Adolfa Hitlera. S řadovým osmiválcovým motorem o objemu téměř 7,7 litru byl tento Mercedes-Benz nepochybně darem, který se nedal odmítnout. Nyní se nachází v Národním technickém muzeu.
Klement Gottwald – dědictví Tatry
Komunistický prezident Klement Gottwald byl věrný značce Tatra, slabost měl zejména pro model Tatra 87, první sériově vyráběný automobil s motorem umístěným vzadu. Tatra 87 měla pro komunistický režim symbolický význam a zůstala v provozu i po Gottwaldově smrti. Kromě toho Gottwald občas jezdil ve voze Mercedes 770, který během vlády režimu prošel pozoruhodnou proměnou.
Antonín Zápotocký – "papežský vůz"
Antonín Zápotocký po vzoru Moskvy upřednostňoval ruské limuzíny GAZ a ZIL. Měl dokonce šestimetrový výstavní kabriolet ZIS 110 B s impozantním řadovým šestilitrovým osmiválcovým motorem. Nejpamátnějším vozem však byla Tatra 603, známá jako "papežský vůz".
Antonín Novotný – podobnost s americkými modely
Antonín Novotný svou preferencí baculatého GAZ-12 a později ZIL 111 navázal na paralely s americkými automobily té doby. Součástí jeho prezidentského vozového parku byla i černá Tatra 603.
Ludvík Svoboda – zkušenosti z Čajky
V době prezidentství Ludvíka Svobody se používal GAZ-M13, známější jako Čajka, mohutný vůz určený až pro sedm osob. S motorem V8 o objemu 5,5 litru a třístupňovou automatickou převodovkou připomínal americké vozy.
Gustáv Husák – ruská výroba
Gustáv Husák zůstal věrný automobilům ruské výroby, ve svém vozovém parku měl ZiL 114 a Gaz 14. Jeho snaha o zajištění bezpečnosti se projevila v používání silně pancéřovaného vozu ZiL 115.
Václav Havel – nový začátek
Václav Havel, první prezident České republiky, znamenal nový začátek. Od minulého režimu se distancoval tím, že odmítl používat Tatry a dal přednost pestrobarevným vozům. Jeho cesta začala vozem Renault 21 a nakonec vedla k vozům BMW řady 7, po nichž následovaly vozy Mercedes, tedy stejná značka, kterou jezdil jako disident.
Václav Klaus – vstříc české hrdosti
Václav Klaus, Havlův nástupce, věřil, že český prezident by měl jezdit českým autem. Zpočátku se rozhodl pro Škodu Superb, později ale přešel na Audi A8. Klaus slavně prohlásil, že Audi méně drncá, čímž zdůraznil, že dává přednost pohodlí a kvalitě.
Miloš Zeman – věrný českým značkám
Miloš Zeman zůstal po celou dobu svého prezidentství věrný českým automobilům. Od Tatry 700 až po Škodu Superb Zeman pokračoval v tradici jízdy v domácích automobilech. Do jeho prezidentského vozového parku patřilo také SUV Škoda Kodiaq pro volnočasové a doprovodné účely.
Petr Pavel – nadšenec do BMW
Současný prezident Petr Pavel si dopřává luxusu značky BMW a jezdí ve špičkovém voze řady 7. Jeho nadšení pro BMW sahá i do jeho volnočasových aktivit, neboť se vydává na cesty na motocyklu stejné značky.
Automobily, kterými jezdili českoslovenští a čeští prezidenti v průběhu let, odrážejí nejen vývoj automobilového průmyslu, ale také měnící se dobu a preference samotných lídrů.
Zdroje: autorevue.cz, auto.cz, cesky.radio.cz