Dne 21. května 1898 se automobil NW Präsident, čerstvě vyjetý z výrobních linek kopřivnické továrny, vydal na ambiciózní cestu do Vídně. Cesta představovala významný milník nejen pro renomovaného výrobce automobilů Tatra, ale také pro vývoj dopravy v regionu.

Zdroj: Youtube

Od kočárů k automobilům

Příběh značky Tatra Trucks, která je synonymem pro špičkový automobilový průmysl, začíná v roce 1850. Ignác Šustala, vizionář se skromnými začátky, položil základy průmyslového gigantu výrobou kvalitních kočárů. V průběhu let se díky jeho obchodnímu umu a kvalitě výrobků z malého obchodu stal významný evropský subjekt. V roce 1891 tento vývoj vyvrcholil založením společnosti Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks-Gesellschaft – Kopřivnická vozovka, která připravila půdu pro budoucí automobilové inovace.

Úsvit spalovacího motoru

Na konci 19. století se automobilový svět ocitl na křižovatce, kde o dominanci soupeřily elektromotory a parní stroje. Uprostřed konkurence byl spalovací motor teprve vznikající technologií. Díky prozíravosti Hugo Fischera von Röslerstamma a nadšení Theodora von Liebiega se však Kopřivnice pustila do ambiciózního projektu stavby prvního automobilu s novým motorem, což bylo rozhodnutí, které určilo běh automobilových dějin.

Präsidentova inaugurační cesta do Vídně

NW Präsident, mistrovské dílo automobilového inženýrství, se poprvé objevil na silnicích na jaře roku 1898. Jeho inaugurační 328 km dlouhá cesta do Vídně, kterou vedl Leopold Sviták a při níž mu asistoval budoucí světák Hans Ledwinka, byla nejen zkouškou odolnosti, ale i demonstrací technické zdatnosti. Vzdálenost urazil Präsident za 24,5 hodiny a dosáhl průměrné rychlosti 22,62 km/h, což byl výkon, který ukázal potenciál spalovacího motoru.

Präsident v Národním technickém muzeu

Po své významné výstavě ve Vídni se NW Präsident po několika modernizacích, včetně nové pohonné jednotky, vrátil v roce 1918 do Československa. Dnes hrdě stojí v Národním technickém muzeu v Praze a je svědectvím vynalézavosti a ambicí prvních automobilových průkopníků.

Technický triumf

NW Präsident byl zázrakem své doby, pyšnil se kapalinou chlazeným čtyřdobým motorem Benz a průkopnickou konstrukcí, která zahrnovala první nárazník na světě. Jeho motor umístěný vzadu a inovativní dvoustupňová převodovka byly důkazem technické vyspělosti, která určila měřítka pro budoucí konstrukce automobilů.

Tatra pokračuje v inovacích

Odkaz vozu Präsident neskončil jeho první jízdou. Kopřivnice pokračovala v inovacích a vyrobila dalších sedm vozů s neustále zdokonalovanou konstrukcí. Tato auta, spolu se znovuvytvořením prvního vozu s benzinovým motorem v 70. letech minulého století, podtrhují trvalý závazek Tatry k automobilové dokonalosti a inovacím.

Zdroje: novinky.cz, irozhlas.cz, auto.cz