Tatra V 855 byla zkonstruována pro zasněžená bojiště východní fronty a měla se vyrovnat a možná i překonat mobilitu sněžných vozidel Rudé armády.
Geniální konstrukce
U zrodu vynálezu stál Hans Ledwinka, vlivná osobnost automobilového designu, který důmyslně přepracoval karoserii osobního automobilu Tatra 87. Vůz byl vyroben v roce 1937. Ledwinkův tým zkrátil její přední část a zbavil ji kol a blatníků, a tak vozidlo vybavil dvěma páry širokých lyží pro pohyb v neúprosném zasněženém terénu.
Konstrukce V 855 se vyznačovala inovativním mechanismem řízení, který umožňoval přední lyže nejen otáčet, ale také naklápět, což zajišťovalo lepší manévrovatelnost nezbytnou pro složitou válečnou logistiku a boj.
Zázrak své doby
Výrazným rysem modelu V 855 byl jeho pohonný systém, který se vyznačoval vzadu umístěným atmosférickým vzduchem chlazeným osmiválcovým motorem. Motor o zdvihovém objemu 2968 cm³ a výkonu 75 koní byl zázrakem své doby a nabízel kombinaci výkonu a účinnosti při udávané spotřebě 13 litrů paliva na 100 kilometrů.
Ačkoli byl navržen pro dosažení rychlosti až 130 kilometrů v hodině, jeho maximální rychlost údajně dosahovala 80 kilometrů v hodině. Přesto se jednalo o významný úspěch vzhledem k mohutnému dvoutunovému rámu vozidla a náročným povrchům, které mělo překonávat.
Ambiciózní plány a tvrdá realita
Tatra V 855 byla zázrakem válečného inženýrství a představovala významný skok v designu a funkčnosti. Navzdory velkým nadějím a naléhavé poptávce po takovém vozidle na východní frontě se Tatra V 855 nikdy nezačala sériově vyrábět. Průběh války, zejména zničující porážka u Stalingradu a následné neúspěchy, zastavily další vývoj.
Dnes je jediný dochovaný prototyp Tatra V 855, s výraznou modrobílou barvou, vystaven v Technickém muzeu Tatra v Kopřivnici. Unikátní exemplář představuje fascinující kapitolu z historie vojenské techniky, ukazuje, jak daleko byla ochota zajít v zájmu získání technologické převahy na bojišti.
Zdroje: kudyznudy.cz, denik.cz, autobible.euro.cz